Muotoilun suorakulmaisuus ja omaperäisyys ovat olleet Polestar-brändin tavaramerkkiä alusta alkaen. Polestar 4 hyppää muotoilullaan aivan uudelle luvulle. Valmistaja kutsuu autoa suorituskykyisen katumaasturin ja innovatiivisen coupé-mallin risteytykseksi.
Polestar 4 istuu tukevasti tiessä, eikä urheilullisesti muotoiltu auto tuo ensimmäisenä mieleen valmistajan mainostamaa katumaasturitunnetta.
Sen sijaan lähes viisimetrinen Polestar 4 täyttää upeasti coupén tunnusmerkit. Leveyttä autolla on yli kaksi metriä, ja varsinkin etuosan matala ja hyökkäävä ilme ei jää huomiotta.
Kattolinja laskeutuu maltillisesti perää kohden. Takamatkustajien pääntilasta ei olla kuitenkaan tingitty. Auton takaosa on muuhun muotoiluun verrattuna jätetty korkeahkoksi, joka mahdollistaa pääntilan lisäksi kokoluokassaan kookkaan reilun 500 litran tavaratilan coupémaisesta muotoilustaan huolimatta.
Takaikkuna on jätetty autosta kokonaan pois ja taustapeiliin kuva muodostuu kamerasta.
Avaruutta ja laatua
Auton leveyden lisäksi pitkä akseliväli mahdollistaa sisätiloissa väljät oltavat. Pituuden puolesta tilaa ei saa takana loppumaan kesken edes pitkäjalkainen kuljettaja.
Takaistuimilla oltavat ovat muutenkin erinomaiset. Takaikkunan puuttuminen lisää tunnelmaa ja yksityisyyttä takana matkustaville, istuimen selkänojan sähköinen kallistus keventää pitkien matkojen taittamista. Vaikkei oltavat takana aivan edustusautojen tasolle yllä, kalpenevat Polestarille monet saman kategorian kilpailijat.
Etumatkustajien matkustusmukavuudesta huolehtii avaruuden ja hyvän näkyvyyden lisäksi erinomaiset istuimet, jotka olivat koeajoautossa höystetty lisävarustelistan arvokkaalla viiden tuhannen euron nappanahkaverhoilulla.
Nappanahan lisäksi kovalle hinnalle saa vastineeksi istuinten viilennyksen, hierontatoiminnot sekä kaiuttimet niskatukiin.
Ohjaamon suunnittelussa on onnistuttu myös käytettävyyden suhteen. Säilytystilaa on paljon keskikonsolin alla ja ergonomia ohjaamossa on hyvä.
Keskinäyttö on käännetty vaaka-asentoon, joka on käytettävyyden kannalta huomattavasti pystynäyttöä parempi.
Vaakanäyttö mahdollistaa myös visuaalisesti paremmin asioiden esittämisen, eikä katsetta tarvitse irrottaa tiestä yhtä paljon alaviistoon.
Keskinäytön “kotisivulta” löytyvät helposti pikavalinnat tärkeimmille ajoon liittyville säädöille sekä tunnelmavalaistukselle. Yhden polkimen ajon regenerointitaso säätyy helposti samasta valikosta. Googlen kartta täyttää aina vähintään puolet kotisivusta.
Keskinäytön visuaalinen ilme ja käytettävyys on merkille tuttuun tapaan erittäin selkeä. Tekstin fontti on kookasta ja päävärit musta, valkoinen sekä oranssi lisäävät sporttista tunnetta. Valikot ovat selkeät eikä näytön reagoinnissa kosketukseen ole ärsyttäviä viiveitä.
Kehuja ansaitsee myös avaimettoman auton toiminta. Avaimeton auto toimi viikon mittaisen koeajon aikana moitteetta, ja ovenkahvat työntyivät ulos kuin ajatus aina autolle saavuttaessa. Toisin oli Polestar 3 -mallin kanssa, jossa yhteysongelmia avaimen ja auton välillä oli turhan paljon.
Laadukkuus ja tunnelma sisätiloissa on korkealla tasolla. Valmistajan kehitystyö näkyy ja tuntuu, ja vaikka Polestar 2 ja 4 eivät ole saman hintaluokan vertailukelpoisia malleja, on tuotanto ottanut näkyvän harppauksen parempaan laadussa ja suunnittelussa.
Ajettavuudesta erinomainen pienen säätämisen jälkeen
Polestar 4 on jo ulkoisesti auto, jota kiinnostaa päästä kokeilemaan varsinkin mutkaisemmalla tiellä. Maantiellä menossa ei ole valittamista, sisämelu pysyy 21-tuumaisilla kesärenkailla varsin matalalla tasolla ja meno on muutenkin vaivattoman vakaata. Todellisesta ajettavuuden luonteesta sai kuitenkin käsityksen vasta epätasaisemmalla mutkapätkällä.
Ajoreitin harhauduttua päällystämättömälle useamman kymmenen kilometrin mittaiselle maalaistielle, pääsi auton ajodynamiikka erinomaiselle koetukselle. Nimismiehen kiharat ja erikokoiset soratien kuopat auto nieli alleen hämmästyttävän hyvin.
Kaksimoottorisessa Dual Motor -mallissa vakiona tulevat ja aktiivisesti säätyvät iskunvaimentimet tekivät erinomaista työtä. Alustan tuntumaa saa säädettyä kolmeen eri tasoon ja “Tukeva”-asetuksella iskunvaimentimet antoivat huomattavan napakan vasteen tien epätasaisuuksista.
Ohjaustuntuma on alustan tapaan tarkka ja melko nopea. “Kevyt”-asetuksella ohjaus on selvästi liian kevyt, mikäli vähänkään haluaa ohjaukselta tuntumaa. Ohjaustuntuman saa onneksi säädettyä kolmesta asetuksesta tunnokkaammaksi ja jäykemmäksi.
Kaasupolkimen vaste vaatisi sen sijaan hieman ohjelmiston koodaamista. Kesymmällä “Toimintamatka”-asetuksella kaasupolkimen vasteessa esiintyy ärsyttävästi pieni viive todennäköisesti taloudellisuus syistä. “Suorituskyky”-asetuksella taas menohaluja autolta ei tunnu puuttuvan ja polkimen vastetta voisi jopa aavistuksen rauhoittaa.
Edellä mainitut ohjauksen ja kaasun vasteen rypyt ovat kuitenkin varsin pieniä siinä rakkaudessa, jota Polestar 4 tarjoilee ajettavuuden puolesta kuljettajalleen eri olosuhteissa.
Ajamiseen liittyvä automatiikka hoitaa hommansa vaihtelevalla menestyksellä. Vakionopeudensäädin kytkeytyy päälle pienellä viiveellä napin painamisen jälkeen ja kolmella ajokerralla vakionopeudensäädin ei toiminut lainkaan.
Ohjauspyörän haptisiin painikkeisiin ei ehtinyt tottumaan edes viikossa ja käyttökokemus ei juuri miellytä varsinkin, kun toiminnot toimivat muutenkin vaihtelevalla menestyksellä.
Automaattinen kaistanvaihto tuntui keskeytyvän herkästi, mikäli ohjauspyörään antaa kädellä vähänkin liikaa painoa. Google-pohjainen auton kartta toimi pääasiassa hyvin, mutta esimerkiksi latausasemat-pikanäppäimen takaa auto ei osannut listata lähimpiä latausasemia, vaikka kartalla eri palveluntarjoajat ja latausasemat ovat selvästi nähtävillä.
Pilot Assist pitää auton tarkasti kaistaviivojen keskellä vakionopeudensäätimen kanssa, kunhan muistaa pitää kädet ohjauspyörässä ja myötäillä kevyesti ohjauspyörän liikkeen mukana.
Kohtuullisia kulutuksia
Koeajoviikolla ulkoilman lämpötilat vaihtelivat 4-13 lämpöasteen välillä. Pidemmän ajan keskikulutus näytti 22,3 kWh/100 km. ja moottoritiellä 120 km/t nopeudessa kulutus nousi maltillisesti vain 24 kWh/100 km lukemiin. Pienimmillään kulutus pyöri 20 kWh/100 km tuntumassa.
Navi antaa arvion akun varaustasosta perille saavuttaessa. Arviot pitivät useamman sadan ajokilometrin matkoilla hyvin paikkansa ja arviot varaustasosta olivat useasti jopa muutaman prosentin pessimistisiä.
Polestar 4 tulee tällä erää voimalinjasta riippumatta aina 100 kilowattitunnin akulla, joka testatuilla koeajokulutuksilla mahdollistaa yli 400 kilometrin matkan taittamisen. Valmistaja mainostaa pikalatauksen onnistuvan jo alan standardiin muodostuneeseen 30 minuuttiin (10-80%).
Valitettavasti koeajoautossa oli ongelmia akun esilämmityksen kanssa, ja latauksen huipputehoksi saatiin mitattua ainoastaan 125 kilowattia. Maahantuoja vakuutti esilämmityksen korjaantuvan lähiaikoina tulevilla päivityksillä.
Polestar on kokonaisuutena onnistunut erinomaisesti 4-mallin kanssa. Auto ei ainoastaan näytä sporttiselta vaan lunastaa erinomaiset pisteet ajettavuuden puolelta. Omaperäinen muotoilu ja persoonallinen tunne jatkuu auton sisällä, jossa laadusta ja tilasta saa nauttia sekä edessä että takana.
Tulevilla ohjelmistopäivityksillä saadaan toivottavasti nostettua myös softa sille premium tasolle, jota jo muu auto raudan puolesta edustaa. Polestar 4:n hinta ei sovi kaikkien budjettiin, mutta kerrankin rahalle saa myös hyvin vastinetta.
Polestar 4 Long range Dual motor
- Sähkömoottorin teho: 2 x 200 kW. (yht. 400 kW. / 544 hv.)
- Sähkömoottoreiden yhteisvääntö: 686 Nm.
- Kiihtyvyys: 3,8 sek. (0-100 km/t)
- Ajoakun kapasiteetti: 100 kWh.
- Valmistajan ilmoittama yhd. kulutus: 18,7-21,7 kWh/100km.
- Valmistajan ilmoittama toimintamatka (yhdistetty): 590 km. (WLTP)
- Sähkön kulutus koeajossa: 20-24,5 kWh/100km. (4 – 13 ⁰C)
- Koeajettu toimintamatka yhdellä latauksella: n. 400-500 km.
- Maksimi latausteho (DC): 200 kW.
- Maksimi latausteho (AC): 11 kW. (norm.) / 22 kW. (Plus-varustepaketti)
- Tavaratila: 526 – 1536 l.
- Vetotapa: Neliveto
- Vetokyky (jarruin): 2000 kg.
- Koeajomallin alkaen hinta: 70 200 euroa
- Koeajoauton hinta lisävarustein: 88 000 euroa (13.10.2024)
- Alkaen hinta: 64 100 euroa (Long range Single motor)
- Takuu: auto 2 v. (valmistusvirheet) ; akusto 8 v. / 160 000 km.
- Valmistusmaa: Kiina
Lue tästä muita Polestar-koeajoja.
// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //