Polestar on joillekin vielä uudehko tuntematon automerkki, kun taas monet yhdistävät Polestarit pelkistettyyn skandinaaviseen designiin, näyttävään mainontaan ja ekologisiin täyssähköautoihin. Oli Polestar entuudestaan kuinka tuttu tahansa, on brändiin tutustuminen miellyttävää jo valmistajan nettisivujen kautta.
Yksinkertaisuus, visuaalinen tyylikkyys ja ilmastoasioiden läpinäkyvyys kiinnittävät ensimmäisenä huomion Polestarin verkkosivuilla. Asioiden pelkistetty esitystapa kuluttajalle tuntuu olevan täällä hetkellä kuuma peruna, toiset onnistuvat markkinoinnin yksinkertaistamisessa hyvin ja toisilla punainen lanka alkaa rispaantumaan jo muutaman minuutin nettisurffailun jälkeen.
Polestar on alusta asti onnistunut esittämään asioita yksinkertaisella ja selvällä omalla tyylillään. Faktoja on upotettu nettisivuille runsaasti, mutta myös juuri itseään kiinnostavan tiedon löytäminen tai vaikka koeajon varaaminen käy helposti.
Polestarin kestävä kehitys ja tiedon julkinen jakaminen verkkosivuilla on selvästi suuressa roolissa. Luettavissa on varsin yksityiskohtaista tietoa valmistusprosessien päästöistä, valvonnasta ja sertifioinneista sekä merkin tulevaisuuden tavoitteista. Vihreistä asioista lisää myöhemmin.
Auto osana brändiä vai brändi osana autoa
Ulkomuodoiltaan suoralinjainen Polestar 2 näyttää luonnossa kokoaan suuremmalta autolta. Auton kokonaispituus on vain 4,6 metriä, kun esimerkiksi Tesla Model 3 on reilut 10 senttiä pidempi.
Matalahkot ikkunat, korkea kylkilinja ja suuret vanteet tekevät kakkosesta jykevän näköisen menopelin. Auton ulkokuoreen on ripoteltu muutamia tietoja merkille tyypilliseen tapaan. Akun kapasiteetti ja moottorin teho löytyvät etuovesta. Keulassa etusäleikkö on korvattu SmartZonella, josta löytyvät kamera ja teksti “Mid-range radar” viitaten vaaroja ja muita tienkäyttäjiä tarkkailevaan tutkaan.
Koeajoauton tummanpuhuvan sisustan verhoilussa on käytetty vegaanista PVC-pohjaista Weave-Tech kangasta. Polestar kertoo verhoilun tuotantoprosessin vähentävän kemiallisten pehmitteiden määrää tavanomaisesta murto-osaan.
Enemmän luksusta autoltaan haluava voi valita verhoilun materiaaliksi aidon nahan. Polestar 2:n nahkaverhoilu tulee automaailmaan erikoistuneen skotlantilaisen Bridge of Weirin kautta, jonka “Zero waste, zero carbon”-tavoite saavutetaan jo ensi vuonna. Yrityksen päästöjen lisäksi suuressa roolissa ovat myös nahan alkuperän ja Animal Protection Index -luokituksen seuranta, jonka kerrotaan olevan korkealla tasolla.
Sisätiloiltaan auto ei ole etumatkustajia ajatellen suurimmasta päästä. Edessä ajoasennosta saa varsin hyvän, mutta korkealle nouseva ja levenevä keskikonsoli tekee jalkatilasta sivuttaissuunnassa hieman ahtaan.
Myöskään säilytystilaa tavaroille ei edessä ole liiemmin. Keskikonsoliin saa kätevästi pystyyn vain yhden juomapullon, toisen juomapullon joutuu sijoittamaan kyynärnojan alle. Kännykän latausalusta löytyy keskinäytön alta, joka on turvallisuutta ajatellen sijoitettu hyvin pois näkökentästä, mutta käytettävyydeltään tuntuu ainakin aluksi haastavalta.
Takapenkeillä matkustaa mukavasti muutama aikuinen ja avaruutta lisää lasinen panoraama kattoikkuna (sisältyy Plus-varustepakettiin). Tavaratila on tilavuudeltaan vain 407 litraa ja siihen on otettu jo huomioon tavaratilan lattian alla oleva syvempi kaukalo.
Tavaratila tuntuu selvästi litrojaan suuremmalta, kiitos hyvän muotoilun ja korkealle avautuvan suuren tavaratilan luukun. Lisäksi lattiasta nousee kätevä tavaratilan jakaja pitämään pystyssä vaikkapa kauppakasseja. Edestä konepellin alta löytyy 41 litran säilytystila, johon mahtuu muutakin kuin vain auton latausjohdot.
Plus-varustepaketin mukana autoon tulee myös ilmanlaatujärjestelmä, joka tarkkailee ja puhdistaa sisäilman epäpuhtauksia sekä kertoo ulkona olevasta siitepölytilanteesta ja saasteista.
Nettisivujen pelkistetty yksinkertaisuus näkyy ulko- ja sisäpuolen muotoilun lisäksi erityisesti näytöissä. 11,2-tuumainen keskinäyttö tuo mieleen nettisivujen helpon käytettävyyden, sillä kaikki tekstit ja säätimet ovat suurehkolla fontilla ja suurilla ikoneilla.
Infotainment-järjestelmään on sisäänrakennettuna Android Automotive -käyttöjärjestelmä, joka mahdollistaa suuren määrän eri sovelluksia, automaattiset päivitykset ja Googlen sisäänrakennettuna.
Navigointi tapahtuu sulavasti Google Mapsin avulla ja esimerkiksi latausasemat ovat helposti valittavissa suoraan näytöltä. Auto antaa Googlella navigoitaessa arvion perillä olevasta akun varauksesta. Arvio osoittautui pidemmillä matkoilla konservatiiviseksi, sillä perillä saattoi olla muutaman sadan ajokilometrin jälkeen jopa 5 % enemmän virtaa, kuin mitä alkuperäinen arvio näytti. Kilpailijoilla tuntuu asia olevan monesti toisin päin.
Kaikki auton päivitykset tulevat nettiyhteyden kautta langattomasti Over-the-Air päivityksinä, liittyivät ne sitten Infotainment-järjestelmään, sovelluksiin tai auton järjestelmiin.
Napakkaa alustaa ja nopeaa latausta
Koeajettu Long range Single motor -malli on varustettu kahdesta akkukoosta suuremmalla (82 kWh) akulla ja pelkästään takamoottorilla. Tällä kombinaatiolla valmistaja ilmoittaa pisimmän toimintamatkan Polestar 2:lle. WLTP:n mukainen kantama on 659 kilometriä. Pienemmällä akulla varustetun Standard rangen WLTP-lukema on 554 kilometriä ja moottorin maksimiteho on 20 kilowattia vähemmän.
Koeajoviikko osui alkukesän 20-25 asteen lämpötiloihin. Matka-ajossa päästiin maantienopeuksilla varsin maltillisiin 15,5-16,5 kWh/100km. lukemiin auton 20-tuumaisista renkaista huolimatta ja moottoritiellä kulutus nousi noin 19 kWh/100 km. lukemaan. Rengasmeluun rengastus alkoi vaikuttamaan etenkin suuremmilla moottoritienopeuksilla eikä tälläkään kertaa Suomen karkeista teistä ollut apua meluun.
Ajoakun bruttokapasiteetista on käytettävissä 79 kWh, joten matka-ajossa kesäkeleillä kantama täydellä akulla on nopeudesta riippuen 520-400 kilometriä.
Ajotuntumaltaan Polestar 2 vakioalustalla on jopa yllättävän napakka. Mieltymykset ovat makuasioita, eikä koeajoauton jäykkyys tuntunut häiritsevältä, mutta joillekin kyyti voi tuntua aluksi turhan kovalta. Polestar on brändännyt itsensä selvästi enemmän sporttiseksi kuin mukavuuspainotteiseksi merkiksi, joten alustan napakkuus on perusteltua. Nelivetoisiin Performance-malleihin on saatavilla Öhlinsin säädettävät iskunvaimentimet ja Brembon jarrut.
Ohjaustuntumaa voi säädellä kolmella eri tasolla. Kevyin asetus tekee ohjauksesta turhan kevyen ja tunnottoman, kun taas keskimmäinen ja etenkin jäykin asetus antavat ohjaukselle kohtalaisen tuntuman. Ohjaustuntuman terävin tarkkuus jää kuitenkin uupumaan.
Yhden polkimen ajoa voi halutessaan harrastaa aina pysähdyksiin asti tai vaihtoehtoisesti autolla voi ajaa kahden polkimen taktiikalla, kuten on polttomoottoriautoa tottunut ajamaan.
Koeajoauton yhden moottorin voimalinjasta löytyy tehoa mukavat 220 kilowattia ja auton kiihtyvyys suuremmillakin nopeuksilla on vähintäänkin riittävä. Voiman säätely kaasupolkimella on lineaarista ja maksimivääntöä on tarjolla 490 Newtonia.
Auton adaptiivinen vakionopeudensäädin reagoi välillä turhan voimakkaasti edellä ajavan tai kaistaa vaihtavan auton nopeuteen säädetystä etäisyydestä riippumatta. Kaistallapitoavustin hoitaa hommansa mukisematta ainakin kesäkelillä hyvässä näkyvyydessä.
Näkyvyys ulos ohjaamosta pienehköistä ikkunoista huolimatta on hyvä. Ohjaamossa tuntuu, kuin istuisi hieman normaalin henkilöauton istuinta korkeammalla, joka selvästi parantaa näkyvyyttä. Lisäksi lähes karmittomista peileistä on mukava tarkkailla takana tulevaa liikennettä.
Suuremman akkukoon mallin 10-80 % pikalatausajaksi valmistaja ilmoittaa 28 minuuttia. Matkassa em. 70 % varausväli tarkoittaa kesäkulutuksilla 300-350 kilometriä. Lataustestissä 11-80 % ladattiin ajassa 31 minuuttia, jota voi pitää kiitettävänä suorituksena. Ulkoilman lämpötila oli 22 astetta.
Latausteho oli maksimissaan 185 kW. ja latausteho pysyi 175 kW. aina 40 prosenttiin asti. Latausteho tippui alle 100 kW. vasta 70 prosentin kohdalla, jonka jälkeen latausteho lähti laskemaan selvästi. Lataustestin perusteella sähköä saadaan alle 15 minuutin latauksella 200 kilometrin moottoritieajoa varten, kun lataus aloitetaan noin 10 prosentin varaustasosta.
Tuotanto laajenee, hiilineutraalius lähenee
Palataan lopuksi vielä vihreisiin asioihin. Kuten aiemmin todettu, Polestar tuntuu viestinnässään ottavan vahvasti kantaa tämän hetkisiin päästöihin ja tulevaisuuden tavoitteisiin. Polestarin hiilineutraaliuden tavoite on vuonna 2040.
Vuosi 2040 ei kilpailijoista juuri poikkea. Suuri osa autovalmistajista tähtää hiilineutraaliuteen vuosina 2040-2050 ja tätä ohjaa suurelta osin EU:n asettama vuoden 2050 takaraja.
Se minkä Polestar tekee moniin valmistajiin verrattuna eri tavalla, on tyyli esittää ilmastoasiat kuluttajaystävällisesti faktojen ja lukuarvojen kautta. Polestar esittelee nettisivuillaan päästölukemien lisäksi akkujen raaka-aineita ja useita yhteistyökumppaneita, jotka liittyvät vastuullisuuteen ja kestävään kehitykseen.
Ensimmäinen välietappi matkalla vuoden 2040 hiilineutraaliuteen on Polestar 0 -projekti, joka tähtää ilmastoneutraalin auton valmistamiseen vuoteen 2030 mennessä. Vuoden 2023 vastuullisuusraportin perusteella kasvihuonepäästöt vähenivät viime vuonna 9 % vuoteen 2022 verrattuna myytyä autoa kohti. Polestar 2 on kierrätettävissä 85-prosenttisesti. Lisäksi suurin osa auton komponenteista voidaan käyttää tai valmistaa uudelleen.
Tällä hetkellä malleja on tarjolla Polestar 2:n lisäksi mallit 3 ja 4. Vuoteen 2026 mennessä Polestarin mallistoon on tarkoitus kuulua viisi täyssähkömallia. SUV-tyylisten 3 ja 4 mallien lisäksi mallisto täydentyy vielä GT-tyylisellä Polestar 5:llä ja Polestar 6 roadsterilla.
Toivottavasti muiden mallien kohdalla onnistutaan jatkamaan nousujohteista tuotantoa yhtä hyvin kuin Polestar 2:n kanssa. Polestar 2 ei ole täydellinen missään nimessä, mutta ajettavuuden, laadukkuuden ja latausominaisuuksien suhteen auto on monilta osin todella hyvä täyssähköauto. Ja lisäksi brändi erottuu edukseen tyylikkäällä markkinoinnillaan.
Polestar 2 Long range Single motor
- Sähkömoottorin teho: 220 kW. (299 hv.)
- Sähkömoottorin vääntö: 490 Nm.
- Kiihtyvyys: 6,2 sek. (0-100 km/t)
- Ajoakun kapasiteetti (brutto): 82 kWh.
- Ajoakun kapasiteetti (netto): 79 kWh.
- Valmistajan ilmoittama yhd. kulutus: 14,8-15,8 kWh/100km.
- Valmistajan ilmoittama toimintamatka (yhdistetty): 659 km. (WLTP)
- Sähkön kulutus koeajossa: 15,5-19 kWh/100km. (17-25 ⁰C)
- Koeajettu toimintamatka yhdellä latauksella: 510-415 km.
- Maksimi latausteho (DC): 205 kW.
- Maksimi latausteho (AC): 11 kW.
- Tavaratila: 407 l.
- Vetotapa: Takaveto
- Vetokyky : 1500 kg.
- Alkaen hinta: 51 900 euroa
- Takuu: auto 2 v. ; akusto 8 v. / 160 000 km.
- Ruostumattomuustakuu 12 vuotta.
- Tuotantovaiheen CO2-päästöt: 22,4 tonnia CO2
Lue myös
Autotoday testasi: Polestar 2 Long Range Single Motor — mallisto laajenee etuvetoisiin malleihin
Autotoday tutustui: Polestar 2 — vakiona yli 400 hevosvoimaa!
// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //
Tällainen entisten pula-aikojen kasvatti sinne takapenkillekin mahtuu 178s ja 110kg. Mutta kun poijan pituus on paljon yli 180 ja paino lähentelee 150kg. Ja suurin osa painosta on hartijoissa ei mitään asiaa takapenkille. Aivan sairas ratkaisu on ollut kääntää katto kymmenen senttiä sivulinjaa kohti. Poika ei saa pitkäselkäisenä päätä mukaan lainkaan. Ollaan sellainen pari että kun työnnämme itsemme johonkin hiukan ahtaampaan autoon niin myyjä tulee etuikkunan taakse kurkkiin kuinka onnistuu. Siinäkin uudessa minissä oli enemmän tilaa mitä tuossa kiinuskien vehkeessä. Eikä ikinä arvaa missä on tilaa ja missä ei. Tilavin on ollut poijalle Toyota Jaris 2002 vuosimalli. Siis kuskin paikalla. Oli silloin niitä harvinaisia hiukan korotettuna. Ei tarvinnut ostaa sitä tila-autoa. Vaikka niin luulin käyvän.