Autotoday testasi: Audi e-tron — massa murheeksi toimintasäteelle ja ajettavuudelle

Ennakko-odotukset ovat valtavat, kun Audilta on tullut uusi täyssähkö SUV e-tron. Yli 2500 kilon omamassan tuntee ratin takana välittömästi.

Audi ei ole tinkinyt e-tronissa laadukkuudesta. Materiaaleiltaan ja viimeistelyltään e-tron on Audin malliston huippuluokkaa. Rengasmelu ja ilmavirran aiheuttamat suhinat loistavat poissaolollaan.

Ohjaamossa muotoilu ja ulkoasu on tuttua esimerkiksi A7-mallista. Keskellä on kaksi suurta kosketusnäyttöä päällekkäin, joista säädetään radion, navin, ilmastoinnin ja auton asetuksia. Napeista on luovuttu ohjaamossa käytännössä kokonaan.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuljettajan ergonomia on hiottu huippuunsa. Kosketusnäyttöjen käyttö tuntuu aluksia kankealta, mutta asetusvalikkoihin ja näyttöihin tottuu nopeasti. Kokeneille audikuskeille valikot löytyvät nopeasti tutuilta paikoilta.

Heikoin lenkki ohjaamossa on selvästi ergonomian puolesta radiokanavien vaihtaminen. Kanavat vaihtuvat joko kosketusnäytöltä valikosta tai ratista pyörörullasta, jonka käyttäminen voisi olla selvästi helpompaa.

Kuva: Antti Järveläinen.

Sisätilaa vaikka muille jakaa

Laadukkuuden lisäksi sisätiloissa viihtyy erittäin hyvin avaran koon ansioista. Etu- ja takapenkeillä tilaa on runsaasti jokaiseen suuntaan. Tosin paikkoja on vain viisi, eikä kahta lisäpenkkiä ole saatavilla tavaratilaan.

Tavaratila on sisätilojen tapaan hyvän kokoinen. Takana tavaratilaa on 600 litraa. Edessä konepellin alla on myös pieni 60 litran säilytystila, johon latauskaapelit menevät kätevästi.

Ulkomitoiltaan e-tron näyttää suuremmalta, kuin mitä mitat kertovat. Pituutta on 4,9 metriä ja leveyttä reilut 1,9 metriä ilman peilejä. Pituudessa e-tron sijoittuu Q5- ja Q7-mallien väliin, häviten isoveljelleen Q7:lle pituudessa 15 senttimetriä.

Kuva: Antti Järveläinen.

Ajettavuus jakaa mielipiteitä

Ajotuntuma e-tronissa on hyvin kevyt ja tehostettu. Valtava omamassa on saatu kätkettyä tehostettujen järjestelmien taakse.

Haittapuolena kevyessä ja tehostetussa ajettavuudessa tulee tunnottomuus. Kaasu, jarru ja ohjaustuntuma ovat tunnottomia, joka omalla tavallaan sopii mainiosti sähköautoilun kepeän menemisen -luonteelle.

Kuva: Antti Järveläinen.

Ajotuntumaltaan tunnokasta mutkateiden nielijää e-tronista ei saa tekemälläkään. Alusta on jo pelkästään omamassan takia tehty jämäkäksi, jolloin on jouduttu tinkimään alustan tunnokkuudesta.

Kiihtyvyydeksi Audi lupaa 6,6 sekuntia (Boost-toiminnolla 5,7 sek.), joka jää pahasti jalkoihin esimerkiksi Teslan luvuille. Alle viiden sekuntin kiihtyvyys tekisi e-tronista selvästi sporttisemman, mutta tällä hetkellä e-tronin mukava ja pehmeä meno peittää täysin sporttiset ominaisuudet.

Kuva: Antti Järveläinen.

Sähköä virtaa – vähän liikaakin

Yhdistetty WLTP-menetelmän mukainen kulutus on 23,1 kWh/100km. Toimintamatkan ilmoitetaan olevan parhaimmillaan 417 kilometriä.

Ajomatka Vantaalta Saloon moottoritietä pitkin osoitti e-tronin syövän sähköä selvästi luvattua enemmän. Keskikulutus pyöri moottoritiellä ajotietokoneen mukaan 33 kWh/100km luokassa.

Sekalaisessa ajossa kulutus pyöri 28-34 kWh/100km välillä, joka tarkoittaa 95 kWh akulla keskimäärin noin 300 kilometrin toimintasädettä.

Kuva: Antti Järveläinen.

Omalla ajotyylillä ei tunnu olevan hirveän suurta vaikutusta keskikulutukseen sähköautoilussa. Takaisinlataus ottaa talteen energiaa moottorijarrutuksen tavoin hidastettaessa.

Tämän ”moottorijarrutuksen” voi antaa toimia täysin automaattisesti tai manuaalisesti. Manuaalisella tehokkaimmalla asetuksella talteenotto ei hidastuvuudeltaan yllä lähellekään Teslan hidastuvuuteen. Audissa hidastuvuus tuntuu enemmänkin normaalilta moottorijarrutukselta kuin jarruttamiselta, toisin kuin Teslassa.

Kuva: Antti Järveläinen.

Hyvä startti, mutta parannusta odotetaan

Autojen sähköistäminen on tällä hetkellä markkinoiden kuumin puheenaihe. Kilpailu tulee olemaan raakaa viimeistään muutaman vuoden kuluttua.

Audi e-tron on hyvä startti Audilta täyssähköautojen maailmaan, ja laadukkuudeltaan Audilla on täydet valmiudet kilpailla markkinoiden kärjessä.

Parannettavaa löytyy e-tronin osalta sähkönkulutuksesta, tehokkuudesta ja akkukapasiteetista – etenkin kun nyt kyseessä ei ole mikään puolentoista tonnin keijukainen. Toimintasäde korostuu etenkin Suomessa, jossa välimatkat venyvät helposti pitkiksi syrjäisemmillä seuduilla.

Kuva: Antti Järveläinen.

Audi e-tron Advanced 55 quattro

  • Maksimiteho: 265 kW, 360 hv.
  • Maksimivääntö: 561 Nm.
  • Kiihtyvyys: 6,6 sek. (0-100 km/t)
  • Suoritusarvot Boost-toiminnolla (8 sek. käyttöaika): 300 kW, 664 Nm., 5,7 sek.
  • Akkukapasiteetti: 95 kWh.
  • Omamassa: 2565 kg.
  • Vetotapa: Neliveto (kaksi sähkömoottoria)
  • Tavaratila: 600 l.
  • Yhdistetty kulutus: 23,1 kWh/100km.
  • Alkaen hinta: 87 028 euroa, koeajoauto 103 909 euroa.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //

Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.

 

3 KOMMENTIT

  1. ”Toimintasäde korostuu etenkin Suomessa, jossa välimatkat venyvät helposti pitkiksi syrjäisemmillä seuduilla.” ei se oikeastaan korostu. Ellei kuulu niihin kouralliseen suomalaisista, jotka ajavat henkilöautolla omien sanojensa mukaan 500 km ihan joka ikinen päivä. Mutta silloinkin lisää latausta saa joltain kolmesta tuhannesta julkiselta latauspisteeltä. Ja normaalitilanteessahan tämäkin auto ladattaisiin kotona kotitaloussähköllä.

  2. Kannattaa varautua siihenkin että todellinen toimintasäde lienee 75-90% ilmoitetusta. Tuollaisiin tuloksiin pääsi mm carwow testissään (löytyy Youtubesta).

  3. Sähköauto sopii hyvin monen autoilijan tarpeisiin 95 prosenttisesti elikä käytännössä lähes aina.

    Noita 5 prosentin tilanteita varten nokkela autoilija ostaa kakkosautoksi polttomoottoriauton tai käyttää autovuokraamojen palveluita.

Vastaa käyttäjälle Nipa Peruuta vastaus

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän