Autotoday testasi: Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro — nopea sähköistetty perhefarkku

Audin TFSI e -mallisto eli ladattavien hybridien mallisto kasvaa kovaa vauhtia. Nyt koeajettu A6 Avant haastaa lähimpiä Bmw:n ja Mercedeksen kilpakumppaneitaan paperilla niin hinnan kuin suoritusarvojenkin puolesta – eikä ole voittaja kaikilla osa-alueilla.

A6:n kohdalla suurimpiin vahvuuksiin kuuluvat ehdottomasti laadukkuus ja miellyttävä rauhallinen ajotuntuma. Kulku on hyvin vakaata, ja hybridijärjestelmän tuoma noin 300 kilon painonlisäys vakauttaa ajettavuutta entisestään. Omapainoltaan 2150 kilon A6 Avantia ei voi kutsua kevyeksi lataushybridiksi.

Ulkonäöltään ja toiminnallisuuksiltaan A6 ja A6 Avantin ohjaamot kulkevat käsi kädessä isoveljen A7 mallin kanssa. Kojelautaa hallitsee kaksi suurta päällekkäistä kosketusnäyttöä ja nappulat on karsittu muutaman käden sormin laskettaviksi.

Kuva: Antti Järveläinen.

Ulkonäkö kiehtoo

Muotoilumaailma on pysynyt Audilla pidemmän aikaa kunnioitettavan rauhallisena ja tyylikkäänä. Uusiin villeimpiin muotosuuntauksiin ei ole rynnitty valtavalla vauhdilla, vaan esimerkiksi A6:n kohdalla puhutaan hyvinkin maltillisista muotoilun päivityksistä viimeisimpien korimallien kohdalla.

Uusimman korimallin suurimmat päivitykset muotoilussa näkyvät takalokasuojan ja takaikkunan välisessä voimakkaammassa pokkauksessa. Etupuskuriin on tuotu lisää matalampaa ja leveämpää muotoilua. Kokonaisuudessaan muotoilu on edelliseen korimalliin nähden mennyt kulmikkaampaan suuntaan.

Kuva: Antti Järveläinen.

Auton vajaan viiden metrin kokonaispituus näkyy ja tuntuu sisätiloissa. Matkustustilaa riittää joka suuntaan edessä ja takana. Tavaratilasta löytyy tilaa suuremmankin seurueen matkatavaroille ja lattia on täysin tasainen, mitä ei voi hybrideissä pitää aina itsestäänselvyytenä. Teknisten tietojen mukaan tilavuus on kuitenkin vain 405 litraa.

Kuva: Antti Järveläinen.

Tehoa löytyy kilpailijoita enemmän

Sähkömoottorista löytyy potkua. Tehoa on tarjolla viiveettä tuntuvat 105 kilowattia eli 141 hevosvoimaa. Sähkömoottori löytyy 7-vaihteisen S tronic -automaattilaatikon yhteydestä. Pelkällä sähköllä ajettaessa auton kulkupuoli on vaivatonta ja reagointi välitöntä.

Polttomoottorina autosta löytyy kaksilitrainen nelisylinterinen bensiini. Polttomoottorin 252 hevosvoimaa liikuttavat kookasta farkkua jouhevasti. Bensiinimoottorin 370 Nm vääntö on käytettävissä 1600 kierroksesta eteenpäin.

Kuva: Antti Järveläinen.

Molempien moottoreiden yhteisteho on parhaillaan 270 kilowattia ja maksimivääntö 500 newtonia. Nollasta sataan taittuu 5,7 sekunnissa, mitä avittaa vakiona tuleva neliveto liukkaammillakin keleillä. Jalkoihin A6 Avant 55 TFSI e:llä ei tarvitse jäädä.

Ajettavuus on yllätyksetöntä Audia. Särmikäs tunnokkuus jää hieman uupumaan nopeammalla mutkatiepätkällä. Tunnottomuuteen vaikuttaa eniten kevyt ohjaustuntuma. Alustalta ja voimalinjalta tuntuisi löytyvän paukkuja sporttisempaankin menoon.

Kuva: Antti Järveläinen.

Sähköllä vai bensiinillä, sinä päätät

Sähköiseen ajamiseen liittyvät ajomoodit ovat tuttuja Audin mallistosta. MMI:n valikosta voidaan valita, millä voimanlähteellä ajetaan. Valikosta löytyy täyssähkö EV, molempia moottoreita hyödyntävä hybridimoodi AUTO ja akun varauksen säästämiseen tarkoitettu HOLD.

Auton akun kapasiteetti on 14,1 kWh. Ajotyyli vaikuttaa todella paljon, mikä todellinen kantama sähköllä on.

Kuva: Antti Järveläinen.

Parhaimmillaan autolla päästään valmistajan ilmoittamaan noin 18 kWh/100 km. sähkönkulutukseen.
Lähdettäessä liikkeelle täysin kylmällä autolla kolealla ilmalla, on alkumatkan sähkönkulutus lämmityslaitteiden ja muiden järjestelmien takia niin korkea, että kokonaismatka täydellä akulla jää helposti 30 kilometrin tuntumaan.

Koeajon aikana valmiiksi lämmitetyllä autolla ja täydellä akulla sekalaisessa taajama-ajossa päästiin 42 täysin sähköistä kilometriä.

Kuva: Antti Järveläinen.

Hinnoittelussa muut kirivät

Ominaisuuksiltaan Audi A6 Avant -lataushybridi on hiottu hienoksi kokonaisuudeksi. Reilulla 70 000 euron alkaen hinta mietityttää, ja varmasti karsii potentiaalisia ostajia ja jopa merkkiuskollisia audikuskeja.

Ladattavien farkkuhybridien osalta nelivetoisen BMW 5-sarjan lähtöhinta on reilut 61 000 euroa ja takavetoisen Mercedes E-sarjan lähtöhinta noin 62 000 euroa. Paperilla A6 on tästä kolmikosta nopein, mutta se ei täysin riitä kompensoimaan yli 10 000 euron hintaeroa.

Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro S tronic

  • Moottori: 1984 cm³, 4-sylinterinen, bensiini
  • Polttomoottorin teho: 252 hv. / 185 kW. @ 5000-6000 rpm.
  • Polttomoottorin vääntö: 370 Nm. @ 1600-4500 rpm.
  • Sähkömoottorin teho: 105 kW.
  • Sähkömoottorin vääntö: 350 Nm.
  • Maksimiteho yhteensä: 270 kW
  • Maksimivääntö yhteensä: 500 Nm.
  • Ajoakun kapasiteetti: 14,1 kWh
  • Ilmoitettu toimintamatka yhdellä latauksella: n. 50 km.
  • Koeajettu toimintamatka yhdellä latauksella: 41 km.
  • Kiihtyvyys: 5,7 sek. (0-100 km/t)
  • Yhdistetty kulutus: 2,2-1,8 l/100km.
  • CO₂-päästöt: 50-41 g/km.
  • Omamassa: 2150 kg.
  • Vetotapa: Neliveto
  • Tavaratila: 405 l.
  • Vetokyky: 2000 kg.
  • Alkaen hinta: 72 896 euroa

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!