Autoliitto: Suomelta tarvitaan nyt vahvaa EU-edunvalvontaa

EU-komissio julkisti keskiviikkona 14.7. esityksensä ilmastolakipaketiksi, jolla tavoitellaan 55 % päästövähennyksiä vuoteen 2030 mennessä.

Suomen tehtävä on nyt huolehtia, että Euroopan unionin harvimmin asuttu pohjoinen maa ei joudu maksamaan kohtuutonta osaa päästövähennysten saavuttamisesta, todetaan Autoliiton tiedotteessa.

EU:n komissio julkistama esitys ilmastolakipaketiksi sisältää toimenpiteitä, joiden tavoitteena on saavuttaa 55 %:n päästövähennykset vuoteen 2030 mennessä verrattuna vuoteen 1990.

Toimenpiteiden on tarkoitus astua voimaan seuraavan parin vuoden aikana, mikäli jäsenvaltiot sekä Euroopan parlamentti pääsevät niistä yhteisymmärrykseen.

Tieliikenteen osalta komissio esittää muun muassa aiempaa tiukempia hiilidioksidipäästönormeja. Esitys edellyttää, että autojen keskimääräiset päästöt vähenevät 55 % vuoteen 2030 mennessä vuoden 2021 tasosta, ja että kaikki uudet autot olisivat päästöttömiä vuonna 2035.

– Paketin toteutuessa uusien polttomoottoriautojen myynti loppuu vuonna 2035. Meillä on kuitenkin polttomoottoriautoja vielä pitkään tuonkin jälkeen ja polttomoottori on keskeinen osa myös hybridiautokantaa. Biopolttoaineilla voidaan mahdollistaa nykyisen autokannan ja niihin sitoutuneen pääoman järkevä elinkaari ja käyttö. Tässä asiassa Suomessa on myös erityisosaamista, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen toteaa.

– On myös olennaista, että tukitoimet autokannan sähköistymiseksi eivät kohdistu vain uusiin autoihin. Vanhan polttomoottoriauton vaihtaminen vaikka käytettyyn sähköautoon vie kohti tavoitetta ja on tällöin useampien kuluttajien ulottuvissa. Yhtä uutta autoa kohden Suomessa tehdään kuusi käytetyn auton kauppaa.

Komissio esittää myös, että tieliikenteelle ja rakentamiselle tulisi yhteinen polttoainejakelun päästökauppajärjestelmä. Polttoaineiden kuluttajahintaan vaikuttaisi silloin olemassa olevan verotuksen lisäksi päästöoikeuksien hinta.

Sähköistymisen osalta ratkaisevaa on, millaiseksi sähkön hinta muodostuu. Merkittävä osa kuluttajien sähkölaskusta koostuu monopoliasemassa olevien sähkönjakelijoiden maksuista.

Jos liikenteen maksurasite muutoksen johdosta kasvaa, niin se pitää huomioida kansallisessa verotuksessa. Suomessa henkilöautoliikenteen verotus on jo nyt kansainvälisessä vertailussa kireimmästä päästä.

– Nyt pitää löytyä kunnianhimoa lähteä uudistamaan autokantaa ja rakentamaan latausinfrastruktuuria. Kokonaiskustannusten noustessa ja vaatimusten kiristyessä liikenteeltä ei voida kerätä yhtä paljon veroja kuin ennen, Nieminen huomauttaa.

Suomelta tarvitaan nyt jämäkkää otetta omassa EU-edunvalvonnassa, jotta se ei menetä kilpailukykyä muihin jäsenmaihin verrattuna. Liikenne on tärkeä osa kilpailukykyä varsinkin harvaan asutussa maassa.

Kansallisessa päätöksenteossa on tärkeää seurata, mitä muualla EU:ssa tehdään eikä lähteä toteuttamaan omia tiukempia vaatimuksia.

– Suomen erityispiirteet pitää huomioida tässä paketissa. Suomi on EU:n harvimmin asuttu maa ja meillä on hyvin ohuet liikennevirrat, minkä takia henkilöauto on meillä usein paras tai ainoa todellinen vaihtoehto liikkumiseen. Vaihtoehtoisten liikennemuotojen järjestäminen on meillä vaikeaa ja kallista verrattuna tiheästi asuttuun Keski-Eurooppaan, Nieminen painottaa.

– Henkilöauto on Suomessa arjen mahdollistaja eikä mikään luksustuote. Oleellista on varmistaa sosiaalinen oikeudenmukaisuus niin, että kaikilla on mahdollisuus sekä varaa liikkua ja elää täällä.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

1 KOMMENTTI

  1. Toivottavasti nyt ollaan hereillä jos kerran valtio ja EU tähän pakottaa?

    https://www.youtube.com/watch?v=FAsVr-V3EHI

    ” Jos kaikki henkilöautot olisivat taikaiskusta sähköautoja, kasvaisi normaali keskimääräinen sähkönkulutus Paakkisen mukaan noin kymmenisen prosenttia. ”

    https://moottori.fi/liikenne/jutut/vtt-koko-autokanta-voisi-sahkoistya-huomiseksi-sahkoa-riittaa/

    Esim 11.07.2021 Suomen sähkönkulutus ( https://www.fingrid.fi/online ) oli 8118MW eli 8,127 GW

    Jos kaikki Suomen autot olisivat ”taikaiskusta” säköautoja niin kerran viikossa lataus olisi tuosta prosentteina 18,3% ( (1,5/8,127 )*100 ) ja joka päivä lataus 128% ( (10,4/8,127 )*100 ).

    Ainakin ne ketä tunnen joilla on sähköauto niin lataavat niitä aina kun auto on paikassa missä sitä voi ladata, joten tarve lataukselle on 24/7

    Jos jatkuvalle lataukselle ei olisi tarvetta niin miksi ihmeessä mitään sähköautonlataus infraa edes koskaan rakennettaisiin?

    Pelkät patteriautot eivät ( BEV ) ole kuin pieniosa tulevaisuuden energia murrosta, Vety tulee olemaan suurempi osa sitä. Kuka tietää?

    Itse en ymmärrä miksei Suomessa isommin/enemmin markkinoida Vety/FCEV autoja ja laiteta muutama vetyasema pystyyn? Ehkä tämä nyt sitten tulossa? Patteriautoja on rummuettu jo 20-30 vuotta ja silti niitä on vain 0,52% autokannasta.

    https://www.ts.fi/lukijoilta/5366260/Suomesta+ei+saa+tulla+vetytalouden+sivustakatsoja

    https://www.youtube.com/watch?v=zNrabZJmaYk&t=3s

    Saksassa on jo ”lupaus” että vedyn hinta tulee olemaan 1€/kg ( 2025 mennessä ) jolloin vedyllä ajaminen on noin 6 kertaa halvempaa kuin patteriautolla ajaminen ja pelkällä sähköverkosta sähköllä lataaminen/ajaminen. Vety autossa myöskään nuo range hommat ei ole niin iso ongelma kuin pelkässä patteriautossa.

    https://www.youtube.com/watch?v=_Fn0ROrOdfQ

    Tuo tukee myös sitä että tällöin tuulivoimaloiden ja aurinkokennojen tuottama sähkö ei menisi harakoille ( niin kuin se nyt menee ) vaan sillä voisi jauhaa Vetyä tankkiin.

    https://www.erneuerbareenergien.de/energiewende-20/speicher/power-gas-neue-analyse-von-ihs-markit-gruener-wasserstoff-wird-bis-2023-wettbewerbsfaehig

    Todellisuus lienee kuitenkin/tietenkin se että autokanta uusiutuu Suomessa ”todella” hitasti bensalla ja dieselillä mennään vielä monta kymmentä vuotta eteenpäin mutta se millä nämä polttomoottorit korvataan jos korvataan niin siihen tulisi nyt satsata .

    Kannattaa kuitenkin muistaa että myyntihessun puheet on aina myyntipuhetta ja todellisuus voi olla ihan jotain muuta ..

    https://www.youtube.com/watch?v=Zk11vI-7czE

Vastaa käyttäjälle Id3 Peruuta vastaus

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!