Audin uusien Q5-hybridien myynti alkaa — tarjolla kaksi tehoversiota

Audi laajentaa jälleen ladattavien hybridien mallistoa aloittamalla Audi Q5 Sportback TFSI e quattro -mallin myynnin.

Audi Q5 TFSI e quattro ja Q5 Sportback TFSI e quattro käyttävät samaa voimalinjaa ja muotoilua molemmissa tehoversioissa. Molemmissa on 2,0 TFSI -bensiinimoottori, joka tuottaa tehoa 195 kW (265 hv) ja vääntöä 370 Nm.

Bensiinimoottori on yhdistetty sähkömoottoriin, joka tuottaa huipputehon 105 kW ja vääntöä maksimissaan 350 Nm.

Sähkömoottori ja 2,0 TFSI -bensiinimoottori siirtävät voimansa seitsemänvaihteiseen S tronic -automaattivaihteistoon ja edelleen jatkuvatoimiseen ultrateknologialla varustettuun quattro-nelivetoon.

Normaalissa ajotilanteessa auto toimii etuvetoisena mutta heti kun tilanne vaatii myös taka-akseli otetaan käyttöön. Näin Audin quattro-neliveto on aina käytössä kun sitä tarvitaan.

Litiumioniakku sijaitsee tavaratilan lattian alapuolella. Se on tehty 104 prismaattisesta kennosta ja se varastoi energiaa 14,4 kWh (bruttokapasiteetti 17,9 kWh), 381 voltin jännitteellä.

Optimaalisen lämmönhallinnan vuoksi akun jäähdytysnestekierto on integroitu ilmastointijärjestelmään ja jäähdytyskiertoon, johon myös sähkömoottori ja tehoelektroniikka on integroitu.

Ilmastointijärjestelmä käyttää erittäin taloudellista lämpöpumppua, joka varastoi korkeajännitekomponenttien hukkalämpöä. Lämpöpumppu voi generoida jopa 3 kW:a lämpöenergiaa 1 kW:n sähköenergiasta. Tämä tekee autosta vielä taloudellisimman ja samalla myös mahdollistaa miellyttävän ilmastoinnin matkustajille.

Kuva: Audi.

Kaksi tehoversiota

Koska kaksi tehoversiota eroavat toisistaan boost-strategian suhteen, niillä on eri teho- ja vääntölukemat. Audi Q5 Sportback 50 TFSI e quattro tuottaa tehoa 220 kW (299 hv) ja vääntöä 450 Nm. Se kiihtyy 0–100 km/h 6,1 sekunnissa.

Audi Q5 Sportback 55 TFSI e quattro puolestaan tarjoaa tehoa 270 kW (367 hv) ja vääntöä 500 Nm, kiihtyen 0–100 km/h 5,3 sekunnissa.

Molemmissa tehoversioissa maksimaalinen vääntö on käytettävissä jo hiukan joutokäyntinopeuden yläpuolella. Tämä myötävaikuttaa myös ladattavan hybridin voimalinjan tuomaan erinomaiseen ajomukavuuteen.

Sähköisesti rajoitettu huippunopeus on molemmissa tehoversioissa 239 km/h. Sähköinen toimintamatka on yli 60 kilometriä (WLTP) ja pelkällä sähköllä voidaan ajaa aina 135 km/h nopeuteen saakka.

Kuva: Audi.

Ajotilat ja talosudellisuusavustin

Kuljettaja voi vapaasti valita haluaako ajaa polttomoottorilla, pelkästään sähköllä vai molempien yhdistelmällä – käytössä on neljä eri ajotilaa.

Auto-hybridiajotila aktivoituu automaattisesti lisävarusteena saatavilla olevan MMI Navigointi plus -järjestelmän yhteyteen kuuluvan reittiopastuksen kanssa. Tila voidaan aktivoida myös manuaalisesti Mode-painikkeen avulla. Tässä tilassa akun lataus on optimaalisesti jaettu reitille, siten että polttoaineen kulutusta vähennetään ajamalla sähköllä pääasiallisesti kaupunkialueella ja ruuhkaliikenteessä.

Toiminta perustuu ohjainyksikön käyttämään suureen määrään erilaista dataa, joita se analysoi jatkuvasti. Data pitää sisällään mm. liikennetilanteeseen liittyvää tietoa, jäljellä olevan matkan, valitun ajoreitin profiilin, tarkkaa tietoa valitun reitin lähiympäristöstä kuten sallitut ajonopeudet, tietyypit, ylä- ja alamäet sekä viimeisimmät tiedot auton antureilta.

Mikäli reittiopastus on aktivoitu MMI Navigointi plus -järjestelmässä, ennakoiva taloudellisuusavustin yrittää ajaa reitin viimeiset kaupunkikilometrit sähköllä ja saapua kohteeseen akku melkein tyhjänä.

Kuva: Audi.

Kevyet jarrutukset sähkömoottorilla

Kun kuljettaja ottaa jalan pois kaasulta, ennakoiva taloudellisuusavustin säätää jarrutusenergian talteenottoa ajotilanteesta riippuen. Ajotilanteesta riippuen järjestelmä valitsee ennakoivasti joko rullauksen moottori sammutettuna tai jarrutusenergian talteenoton välillä.

Sähkömoottoria käytetään kaikissa kevyissä jarrutuksissa 0,1 g hidastuvuuteen saakka, jolloin rullauksen avulla voidaan ottaa talteen jopa 25 kW energiaa. Maksimaalista 80 kW energiaa voidaan käyttää jarrutuksissa aina 0,2 g hidastuvuuteen saakka. Jarrulevyjä käytetään enemmän jarrutusvoimaa tarvittavissa tilanteissa.

Ennakoiva taloudellisuusavustin säätää jarrutusenergian talteenottoa ajotilanteesta riippuen. Se käyttää ennakoivasti navigoinnin reittitietoa ja tarkkailee välimatkaa edellä ajavaa autoon käyttäen kameraa ja tutkaa.

Jos autoon on valittuna lisävarusteena saatavilla oleva adaptiivinen vakionopeudensäädin ja se on aktivoitu, ennakoiva taloudellisuusavustin tukee kuljettajaa jarruttamalla ja kiihdyttämällä automaattisesti tarkoituksenaan parantaa taloudellisuutta ja mukavuutta.

Mikäli adaptiivinen vakionopeudensäädin ei ole käytössä, kaasupolkimen haptisella palautteella ja mittariston sekä tuulilasinäytön (lisävaruste) visuaalisella ilmoituksella kuljettaja saa kuitenkin tiedon, milloin jalka kannattaa ottaa pois kaasulta, jotta jarrutusenergiaa saadaan talteen mahdollisimman paljon.

Samaan aikaan mittariston symbolit ilmaisevat ajonopeuden alenemisesta. Mittaristosta löytyy merkinnät nopeusrajoitukselle, kaupunkialueille, kaarteille ja alamäille, liikenneympyröille, risteyksille, moottoritieliittymille sekä edessä olevalle liikenteelle.

Hybriditilan lisäksi valittavana on myös kolme muuta ajotilaa. EV-ajotilassa auto ajaa vain sähköllä niin kauan kunnes kuljettaja painaa kaasua tietyn vaihtelevan painepisteen yli. Auto käynnistyy aina EV-ajotilassa.

Hold-ajotilassa senhetkinen akun lataustaso säilytetään käytettäväksi myöhemmin. Charge-tilassa on puolestaan tavoitteena ladata akkua aina kun mahdollista ajon aikana.

Lataus

Kaikki Audi Q5 -malliston ladattavien hybridien kompakti latausjärjestelmä on osa vakiovarusteita. Se sisältää latauskaapelit niin Schuko- kuin voimavirtapistorasioihin, kuin myös Mode 3 -kaapelin julkiseen lataukseen.

Akun täyteen lataaminen kestää noin kaksi ja puoli tuntia ladattaessa voimavirtapistorasiasta (CEE, 400 V / 16 A). Lataus tapahtuu maksimissaan 7,4 kW:n teholla. Kotilatauspistokkeesta (Schuko / 230 volttia) ladattaessa kestää akun lataaminen tyhjästä täyteen hiukan yli kahdeksan tuntia.

Auton palvelut kännykkään

myAudi-sovellus tuo auton palvelut älypuhelimeen, mikä on erityisen kätevää varsinkin ladattavissa hybridimalleissa.

Käyttämällä sovellusta asiakas voi tarkastaa älypuhelimesta akun tilan ja jäljellä olevan toimintamatkan, aloittaa latauksen, asettaa ajastimen ja katsoa latauksen tilaa ja kulutustilastoja. Tämän lisäksi reittisuunnittelija sekä auton MMI-järjestelmässä että sovelluksessa näyttävät latausasemat.

Audin myAudi -sovelluksesta voi myös asettaa esilämmityksen ja ilmastoinnin päälle ennen liikkeellelähtöä. Asiakas voi päättää kuinka haluaa viilentää tai lämmittää matkustamotiloja silloin kun auto on latauksessa. Esilämmitys tai ilmastointi on mahdollista asettaa päälle myös silloin kun auto ei ole latauksessa, mikäli akussa on riittävästi virtaa.

Audi Q5 Sportback 50 TFSI e quattron hinnat alkavat 61 997 eurosta

Audi Q5 Sportback 40 TDI quattro. Kuva: Audi.

Uusi Audi Q5 Sportback 40 TDI

Myös Audi Q5 Sportback 40 TDI -dieselmoottoriversion myynti on alkanut Suomessa.

Uuden Audi Q5 Sportbackin Launch Edition -mallistossa on kaksi varustelutasoa: Business Advanced ja Business S line. Hinnat alkavat 60 838 eurosta (Audi Q5 Sportback 40 TDI 150 kW quattro S tronic Business Advanced Launch Edition, kevythybridi).

Audi Q5 Sportback Launch Editionin 40 TDI on tehokas mutta taloudellinen kaksilitrainen nelisylinterinen dieselmoottori, joka tuottaa 150 kW (204 hv) tehoa ja 400 Nm vääntöä. Taloudellisuutta parantavat myös Audi Q5 Sportback 40 TDI:n seitsenvaihteinen S tronic -vaihteisto sekä jatkuva quattro-neliveto ultra-teknologialla.

Polttoaineenkulutusta pienentää osaltaan kevythybridijärjestelmä (MHEV). Hihnalla toimiva starttigeneraattori syöttää virtaa 12 voltin sähköjärjestelmään, johon kuuluu kompakti litiumioniakku. Starttigeneraattori rekuperoi jarrutusenergian ja taltioi sen akkuun.

Kevythybridijärjestelmä mahdollistaa Audi Q5 Sportbackin rullaamisen moottori sammutettuna sekä start-stop-toiminnon alle 22 km/h nopeudessa. Tämän ansiosta polttoainetalous paranee noin 0,3 litraa 100 kilometrillä.

Tehokas dieselmoottori ei ole ainoastaan taloudellinen vaan myös vähäpäästöisempi. Typenoksidipäästöjä vähennetään huomattavasti uuden SRC-katalysaattorin ja kaksivaiheisen AdBlue-ruiskutuksen ansiosta. Urealiuos ruiskutetaan pakoputkistoon ennen kahta peräkkäistä SRC-katalysaattoria.

Audi Q5 TFSI e ja Audi Q5 Sportback TFSI e sekä Audi Q5 ja Audi Q5 Sportback 40 TDI Launch Edition hinnastot ja lisävarustehinnastot: http://bit.ly/AudiQ5SportbackTFSIejaTDIHinnastotjaLisävarustehinnastot

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //  

 

 

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!