Audi A3 -perheeseen kaasuversio

Kuva: Audi.

Audi lisää uuden jäsenen A3-perheeseen: uusi Audi A3 Sportback 30 g-tron. Audi A3:n kaasuversio voi käyttää sekä maa- että biokaasua, mikä tekee kompaktin kokoluokan mallista erityisen taloudellisen ja vähäpäästöisemmän.

Ensimmäinen, jo silloin hienostuneen teknologiakonseptin sisältänyt, A3 Sportback g-tron esiteltiin vuonna 2014.

Uusi sukupolvi nojaa edelliseen. Sen 1,5 TFSI moottori tuottaa tehoa 96 kW (131 hv) ja vääntöä 200 Nm kierroslukualueella 1 400–4 000 rpm.

Turboahdin säädettävällä turbiinigeometrialla mahdollistaa optimaalisen kaasuenergian käytön varhaisen ja harmonisen väännön muodostamiseksi. Millerin paloprosessin avulla pystytään merkittävästi alempaan kulutukseen normaalissa ajossa.

Sen lyhennetty puristusvaihe ja pitkä laajennusvaihe on suunniteltu toimimaan nimenomaan osittaisella kuormalla. Audin kaasuversioiden moottoreihin on tehty muutoksia, jotka ovat välttämättömiä kaasu- ja bensiinimoottorin optimaalisen toiminnan varmistamiseksi.

Kuva: Audi.

Moottorin toiminta iskunkestävällä maa- tai biokaasulla mahdollistaa korkeamman 12.5:1 puristussuhteen verrattuna perinteiseen 1,5 TFSI 110 kW:n (150 hv) polttomoottoriin parantaen samalla taloudellisuutta.

Sylinterinkansi, ruiskutusjärjestelmä, turboahdin ja katalysaattori on muokattu kaasukäyttöön. Ennen kuin maa-/biokaasu saavuttaa ruiskutusventtiilit, sähköinen paineensäätöjärjestelmä vähentää painetta aina 200 barista, joka voidaan varastoida säiliöissä, 5–9 barin välille.

Audi A3 Sportback g-tron kiihtyy 0–100 km/h 9,7 sekunnissa, huippunopeuden olleessa 211 km/h. Täysillä kaasusäiliöillä toimintamatka on 445 kilometriä (WLTP). Lisää toimintamatkaa tarjoaa 9 litran bensiinisäiliö, joka sijaitsee taka-akselin etupuolella. Vääntö siirretään etupyörille vakiovarusteisen, seitsenvaihteisen S tronic -automaattivaihteiston avulla.

Nelisylinterinen moottori käynnistyy aina kaasumoodissa, syöttäen vain vähäisen määrän bensiiniä tietyissä harvoissa olosuhteissa. Mikäli kaasusäiliöiden paine tippuu alle tietyn ohjearvon, mikä vaihtelee riippuen kulloisestakin ajo-olosuhteesta, moottori vaihtaa bensiinikäytölle. Kuljettaja ei edes huomaa vaihdosta.

Molemmille polttoainesäiliöille on oma mittarinsa ja järjestelmä kertoo myös kaasun- ja bensiininkulutuksen. Maa-/biokaasun ja bensiinin täyttöaukot on sijoitettu saman polttoainesäiliön luukun alle.

Kuva: Audi.

Kolme kaasusäiliötä

Kolme kaasusäiliötä on sijoitettu kohtisuoraan auton kulkusuunnan mukaisesti ja ne sijaitsevat auton takaosassa. Kapea, noin 4 kg:n kaasua maksimissaan sisältävä terässylinteri on sijoitettu bensiinitankin eteen. Kaksi isompaa kaasusäiliötä, joista kumpikin voi säilöä maksimissaan 7 kg kaasua, on sijoitettu tavaratilan alapuolelle.

Säiliöt on valmistettu erilaisten kuitumateriaalien yhdistelmästä, noudattaen Audin kevytrakennefilosofiaa, ja joista jokainen painaa 26 kilogrammaa.

Säiliön sisempi kerros on kaasunkestävää polyamidia. Ulompi, erittäin korkeavahvuinen kerros muodostuu kuitukelaustekniikalla valmistetusta hiilikuitu- ja lasikuituvahvisteisesta epoksikomposiittirakenteesta. Uloin osa on puhdasta lasikuituvahvisteista epoksia (GFRP), jonka tehtävänä on myös paljastaa esimerkiksi kiveniskemistä tai isompien esteiden yli ajamisesta mahdollisesti syntyvä vauriot (väri muuttuu valkoiseksi).

Säiliöiden valmistusprosessi on erittäin tarkka. Ennen kuin säiliöt asennetaan autoon, ne testaan 300 barin paineessa, toimintapaineen ollessa maksimissaan 200 baria. Korkeapaineputkiston murtumispaine on 580 baria, joka on myös yli lain vaatiman 470 barin paineen. Törmäystestivaatimukset on myös saavutettu vaivatta.

Kuva: Audi.

Alhaisemmat käyttökustannukset ja CO2-päästöt

Kaasuauton hiilidioksidipäästöt ovat alhaisemmat muihin fossiilisiin polttoaineisiin verrattuna. Biokaasu on täysin uusiutuva polttoaine, jonka liikennekäytöllä voidaan vähentää jopa 85 % polttoaineen elinkaaren aikana syntyviä kasvihuonepäästöjä.

Maakaasu on puolestaan luonnonkaasu, jota saadaan maakaasu- ja öljyesiintymistä. Liikennemaakaasu vähentää hiilidioksidipäästöjä 25 % bensiiniin verrattuna.

Maakaasu on puhtain fossiilinen polttoaine. Lisäksi kaasuteknologia tarjoaa poikkeuksellisen alhaisia kustannuksia kilometriä kohden – jopa 50 % pienempiä kuin vastaavalla bensiinimallilla ja 30 % edullisempaa kuin dieselillä.

Katso tästä muita juttuja Audi A3 -mallista.

Takaistuinten asennosta riippuen tavaratila on 280 –1 100 litran välillä. Tavaratilan lattia on samalla tasolla kuin lastausreuna.

Audi A3 Sportback 30 g-tronin vakiovarusteisiin kuuluvat mm: led-ajovalot, digitaalinen mittaristo, 10,1 tuuman kosketusnäyttö, nahkapäällysteinen monitoimiohjauspyörä ja kuljettajaa avustavista järjestelmistä esim. Audi pre sense eteen -ennakoiva turvajärjestelmä sekä kaistallapysymisvahti.

Kuva: Audi.

Lisävarusteina saatavilla on mm. Matrix-led-ajovalot digitaalisilla päiväajovaloilla, kolmialueilmastointi, tuulilasinäyttö, urheiluistuimet kiinteillä pääntuilla, panoraamakattoluukku ja mukautuva vakionopeudensäädin, joka avustaa sekä pitkittäis- että poikittaisliikenteessä. Lisäksi tarjolla on erilaisia varuste- ja muotoilupaketteja, joita voidaan myös yhdistää keskenään.

Suomessa Audi A3 g-tronin myynti alkaa lokakuussa. Ensimmäiset Audi Sportback g-tronit saapuvat Suomen Audi-jälleenmyyjille loppuvuodesta 2020.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //  

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here