Tällainen uusi Ford Ecosport tulee ensi vuonna

11.9.2017 12.05

Ford on julkistanut pienikokoisten SUVien luokkaan kuuluvan uuden Ford Ecosportin. 

Uudessa Ford Ecosportissa on ensimmäistä kertaa Fordin älykäs neliveto, joka parantaa pitoa maantiellä ja maastossa.

Ecosportin saa nyt ensimmäistä kertaa myös urheilullisena, Ford Performancen inspiroimana ST-Line-mallina.

Autoon on saatavana 12 korin väriä. Myös personointivaihtoehtoja on useita, esimerkiksi kontrastiväreillä maalattu auton katto, josta väritys jatkuu ikkunapilareihin, ovien yläkarmeihin, katon takaspoileriin ja sivupeileihin. 

Euroopan markkinoilla myyntiin myöhemmin tänä vuonna tulevat uudet Ecosportit valmistetaan Fordin tehtaalla Craiovassa, Romaniassa. 

Ford on investoinut tehtaaseen 200 miljoonaa euroa. 

Muut Fordin Euroopassa myytävät SUVit ovat Ford Edge ja Ford Kuga. Uusi SUVista johdettu crossover-malli, Fiesta Active, tulee Euroopassa myyntiin ensi vuonna.


Älykäs neliveto

Uudessa Ford Ecosportissa on optimoidun ajokokemuksen tarjoava Ford Intelligent All Wheel Drive -neliveto. Sen saa yhdessä täysin uuden 1,5-litraisen Ford Ecoblue -dieselmoottorin ja kuusivaihteisen manuaalivaihteiston kanssa. 

Moottorissa on 125 hevosvoiman tehot ja 300 Nm:n vääntömomentti. Moottori kuluttaa polttoainetta 4,5 litraa sadalla kilometrillä ja sen CO2- päästöt ovat 119 g/km.

Älykäs neliveto mittaa auton renkaiden pitoa tienpintaan ja voi säätää vääntöä jopa suhteessa 50/50 etu- ja takarenkaiden välillä alle 20 millisekunnissa – 20 kertaa silmänräpäystä nopeammin. 

Järjestelmä siirtää vääntöä saumattomasti kaikkien neljän renkaan välillä, joten tuntuma tiehen on parempi erityisesti liukkaalla kelillä ajettaessa.

Fordin täysin uusi 1,5-litrainen Ecoblue -dieselmoottori on suunniteltu tuottamaan suuremmat tehot ja paremman suorituskyvyn sekä alemmat CO2-päästöt. 

Neljäsylinterisessä moottorissa on innovatiivista teknologiaa, kuten:

  • Matalapaineinen pakokaasujen kierrätysjärjestelmä yhdistettynä vesi-ilma-välijäähdyttimeen, jolloin palaminen tapahtuu tehokkaammin ja päästöt vähenevät
  • Sylinterikanteen integroitu imusarja
  • Matalainertiainen turboahdin, jonka ansiosta turbo reagoin nopeammin ja kontrolloidummin. Siinä on käytetty rakettimoottorin materiaaleja, jotka on suunniteltu toimiviksi korkeissa lämpötiloissa.
  • Korkeapaineinen suorasuihkutus, joka tarjoaa paremman vasteen, on hiljaisempi ja joka syöttää polttoainetta tarkemmin.

125-hevosvoimaisen 1,5 litran Ecoblue -dieselmoottorin, etuvetomallin ja täysin uuden, matalakitkaisen, 6-vaihteisen manuaalivaihteiston yhdistelmä tulee saataville vuoden 2018 puolessa välissä.

Auton tullessa markkinoille siinä on Fordin 100-hevosvoimainen 1.5 litran TDCi-dieselmoottori, etuveto ja täysin uusi 6-vaihteinen manuaalivaihteisto.

Saatavana on myös Fordin moninkertaisesti palkittu 1.0 EcoBoost -bensiinimoottori 140- tai 125-hevosvoiman versiona.

125-hevosvoimainen versio on saatavana myös 6-vaihteisella automaattivaihteistolla ja ohjauspyörässä olevilla vaihteenvalitsimilla varustettuna.

Uuden Ecosportin ajettavuus ja käsiteltävyys on säädetty eurooppalaisia asiakkaita silmällä pitäen. Siinä on optimoidut jouset, vaimentimet, jousien tuet, ohjauspyörä, taka-akselin vääntöpalkki, ajonhallinta ja ohjaustehostuksen vaste.

Vararengas takaluukun oveen

Lämmitettävät pesijöiden suuttimet on piilotettu konepellin lipan alle. Keulaa dominoi suuri puolisuunnikkaan muotoinen etusäleikkö ja kulmikkaat etuvalot, joihin saa nyt High Intensity Discharge (HID) -valojärjestelmän, sekä led-päiväajovalot.

Kulmikkaat sumuvalojen kotelot täydentävät auton keulan profiilia.

Ecosportin takapuskurin ja takavalojen muotoilua on muutettu tuomaan selkeämpi ilme.

Uusien 17- ja 18-tuumaisten kevytmetallivanteiden muotoilu täydentää auton jykevää ja sporttista ilmettä. Vanteita saa erilaisilla viimeistelyillä.

Asiakkaat voivat myös valita autoonsa valinnaisvarusteena olevan takaluukun oveen istutetun vararenkaan.

Ecosportin sisätiloissa on helppokäyttöisiä hallintalaitteita ja pehmeitä materiaaleja.

Uudessa keskikonsolissa on aiempaa vähemmän painikkeita. Autossa on uudet istuimet sekä edessä että takana, ja saatavana on myös osittainen nahkaverhoilu. Sisätilojen valaistusta voi vaihdella mielialan mukaan seitsemästä eri värivaihtoehdosta.

Uudessa keskikonsolissa on taittuva ja liukuva matkustajan käsinoja, jossa on säilytystilaa esimerkiksi tabletille tai välipaloille.

Sporttisempi ST-Line

Ecosport-mallistoon tulee nyt ensimmäistä kertaa saataville sporttinen Ecosport ST-Line -malli.

Fordilla on jo aiemmin ST-Line-mallit Edgestä, Fiestasta, Focuksesta, Kugasta ja Mondeosta. ST-line-malleissa on rohkea muotoilu ja urheilulliseksi viritetty ajodynamiikka sekä tehokkaat EcoBoost- ja TDCi-moottorit.

Ecosport ST-Line -mallissa on Ford Performancen inspiroimat puskurit ja helmat, mustat kattokiskot ja etu-umpioiden kehykset, 17 tuuman kevytmetallivanteet Dark Tarnish -värillä, ST-line-kyltit sekä korinväriset sivupeilit vakiovarusteena. 

Auton sisältä löytyvät tasapohjainen nahkaverhoiltu ST-Line-ohjauspyörä, osittain nahkaverhoillut istuimet Miko-Dinamica -kankaalla – ekologista mokkanahkaa, joka on valmistettu kierrätetystä polyesteristä – sekä punaiset tikkaukset, nahkainen käsijarrun kahva ja vaihdekepin nuppi, ST-Line-kynnyslevyt sekä ruostumattomasta teräksestä valmistetut urheilulliset polkimet.

Kuljettajaa avustavaa teknologiaa

Fordin Sync 3 -tietoviihdejärjestelmä on yhteensopiva Apple Carplayn ja Android Auton kanssa. 

Sync 3:n lisäksi autossa on 8-tuumainen värikosketusnäyttö, joka voidaan käyttää nipistys- ja pyyhkäisyeleillä.

Saatavana on myös pienempi, 6,5 tuuman värikosketusnäyttö. 4,2 tuuman värinäytön saa yhdessä bluetooth-liitännän ja kahden usb-portin kanssa.

B&O Play -äänentoistojärjestelmään kuuluu 10 kaiutinta, subwoofer ja keskiäänialue-kaiutin. Järjestelmä on kalibroitu Ecosportia varten ja siinä on uusin Digital Signal Processing -vahvistin sekä Surround Sound.

Ecosportissa on ensi kertaa vakionopeuden säädin säädettävällä ajonopeuden rajoittimella ja peruutuskamera.

Autossa on myös automaattiset ajovalot ja sadetunnistimella varustetut tuulilasinpyyhkijät. Lämmitettävä ohjauspyörä ja sähkötoiminen automaattinen lämpötilan säädin parantavat mukavuutta. 

Uusi 4,2 tuuman digitaalinen mittaristo helpottaa tärkeiden ajoon liittyvien tietojen saantia. 

Autossa on sähkötoimisesti kääntyvät, lämmitettävät peilit.

Muita kuljettajaa avustavia teknologioita ovat Fordin kuolleen kulman valvontajärjestelmä, joka varoittaa kuljettajaa takaa lähestyvästä autosta, sekä vakiovarusteena oleva kaatumisen estojärjestelmä (Roll Stability Control), joka säätää moottorin vääntöä ja jarrutusta ja auttaa kuljettajaa pitämään auton hallinnassa.

Matkustajien turvallisuutta lisäävät kuljettajan ja etumatkustajan etuturvatyynyt, kuljettajan polviturvatyyny, uudet rintakehää paremmin suojaavat ja matkustajan törmäyksestä poispäin ohjaavat sivuturvatyynyt sekä uudet, paremman sivutörmäyssuojan antavat turvaverhot.

Ecosport tulee Suomeen alkuvuodesta 2018.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here