Autotodayn juhlaviikon juttu: AKE: Ajoneuvojen etätunnistus on vuosien päässä

13.2.2018 14.50

  

Autotoday täyttää tällä viikolla 10 vuotta ja juhlistamme viikon julkaisemalla päivittäin tasan kymmenen vuotta sitten julkaistun jutun. Vuonna 2008 selviteltiin mahdollisuutta ottaa käyttöön ajoneuvojen etätunnistustekniikkaa. Ainakaan tästä asiasta ei ole vielä tullut mitään…

Ajoneuvohallintokeskuksen selvityksen mukaan ajoneuvojen etätunnistaminen ei vielä aikoihin sovellu ajoneuvojen verotukseen tai rekisteröintiin. Liikenteen valvonnassa ja ajoneuvojen jäljittämisessä se sen sijaan on nopeasti käyttöönotettavissa.


Katso myös: Autotodayn juhlaviikon juttu: ”Maistuisiko Saab Aero-X on the rocks?”

AKEn mukaan etätunnistetekniikka on periaatteessa käyttövalmis ja eri tietoturvatasot mahdollisia. Myös itse etätunnisteet ovat ominaisuuksistaan riippuen melko edullisia, ja itse tunnisteen osuus koko prosessin kustannuksista on yleensä hyvin pieni.



Pääosa kustannuksista kertyy jakelusta, asennuksesta, lukijaverkostosta sekä tietokantojen kehittämisestä ja ylläpidosta. Etätunnisteen käyttöönoton kustannukset olisivat selvästi pienemmät, jos tunniste integroitaisiin rekisterikilpeen, AKE huomauttaa.



AKE haluaa edistää ajoneuvoliikennerekisterin käyttöä ja tarjoaa rekisterin tietoja viranomaisille, kaupallisille toimijoille ja erilaisiin etätunnistesovelluksiin yhteistyökumppaneille.



Monia käyttötarkoituksia


Etätunnistetta voi käyttää liikenteessä ja ajoneuvoissa muun muassa valvontaan (tiedossa olevat ongelmat, rekisteröimättömät ajoneuvot, liikennerikkomukset), liikennetiedon keruuseen, ajoneuvojen jäljittämiseen, pääsyn säätelyyn ja asiakkaan tunnistukseen. 


AKEn rooli näissä sovelluksissa on varustaa ajoneuvot etätunnisteella ja ylläpitää etätunnisteiden tietoja ajoneuvorekisterissä. Valvontasovelluksissa AKE tuottaa ja ylläpitää listaa ajoneuvoista, joilla on havaittu ongelmia.

Valvontasovellukset edellyttävät, että etätunniste on pakollinen kaikille ajoneuvoille, jotta valvonta on tasapuolista ja oikeudenmukaista. Valtuutettujen asentajien verkoston luominen ja ylläpitäminen on kuitenkin kallista.

Valvontaa ei saada täysin automatisoiduksi etätunnisteiden avulla, vaan poliisia tarvitaan jopa aiempaa enemmän, koska tapausten määrä kasvaa. 


Valvontaa voi edistää etätunnisteen lisäksi myös automaattisella rekisterikilpien tunnistamisella, jolloin ajoneuvoihin ei tarvita muutoksia

Tiehallinnolla ei ole tällä hetkellä tarvetta kerätä liikennetietoja uusin menetelmin. Pääsyn säätelyn ja asiakkaan tunnistuksen sovellukset ovat käytössä yksityisellä sektorilla eikä AKElla ole syytä varustaa ajoneuvoja etätunnisteilla näiden vuoksi.

Selvitys toteaa, että sovellukset olisivat käyttökelpoisia, jos etätunniste olisi asennettu ajoneuvoihin jostain muusta syystä, mutta mikään sovellus ei yksinään perustele etätunnisteen käyttöönottoa, koska hyödyt jäävät melko pieniksi kokonaiskustannuksiin nähden. Lisäksi suuri osa sovelluksista voidaan toteuttaa myös automaattisella rekisterikilpien tunnistamisella.

EU-tason ratkaisut antavat odottaa

EU-komissio tavoittelee etätunnisteiden laajaa käyttöönottoa ja niiden yhteen toimivuutta koko EU:n alueella. EU-komissio on selvittänyt asiaa vuonna 2004 päättyneessä EVI-hankkeessa. Sen mukaan etätunnisteet tuovat mahdollisuuksia, mutta niiden kaupallinen hyödyntäminen on vaikeaa

EU on viime aikoina kiinnostunut enemmän yksityisyyden suojasta, tietokantojen hallinnoinnista, tietoturvasta ja liiketoimintamalleista.

Iso-Britanniassa ja Alankomaissa on selvitetty etätunnisteiden käyttöönottoa, mutta jääty odottamaan Euroopan laajuisia yhteisiä ratkaisuja. 


Ruotsissa kokeiltiin etätunnistetta apuna tienkäyttömaksujen valvonnassa, mutta valvonta vaihdettiin rekisterikilpien automaattiseen tunnistukseen, koska sähköinen todiste ei kelvannut oikeudessa. 


Myös Lontoon tienkäyttömaksujärjestelmän valvonta perustuu rekisterikilpien automaattiseen tunnistamiseen

Tämä juttu julkaistiin Autotodayssa 13.2.2008.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here