Autotoday 10 vuotta sitten: "Suomalainen sähköauto pohjautuu Toyota Corollaan"

11.3.2018 23.13

Muistelemme Autotodayn uutista kymmenen vuoden takaa, kun suurella innolla lähdettiin muuntamaan Toyota Corollasta sähköautoa. Projekti viettää nykyään hiljaiseloa.

Suomalainen sähköauto pohjautuu Toyota Corollaan

Suomalaisen sähköauton ostosta kiinnostuneiden määrä on olemattomasta mainonnasta ja vähäisestä julkisuudesta huolimatta ylittänyt jo 600:n rajan. Ensimmäinen malli pohjautuu Toyota Corollaan.

Kuukausi sitten ilmoitti suomalainen avoimen lähdekoodin autoyhteisö Sähköautot – Nyt! avaavansa kyselyn jossa mitataan kiinnostusta sähköauton ostoon sekä mieltymyksiä merkistä, mallista ja muista ominaisuuksista. Jos 500 sähköauton ostamisesta kiinnostunutta löytyisi, ryhdyttäisiin tuotantoon.

Suomessa kyselyssä suosituin automerkki oli Volkswagen Golf, mutta Pohjoismaiden suurimman sähköautojen jälleenmyyjän, norjalaisen Enviro Elbilsalgin asetettua 300 tilaustoivetta Toyota Corollalle, oli peli tältä osin selvä.

Enviro Elbilsalg rahoittaa myös prototyypin. Auton suunnittelu tehdään yhteisössä avoimen lähdekoodin periaatteella, eli työn tuloksena syntyvät ohjeet ja piirrustukset ovat kaikkien käytettävissä.

Toyota on osoittanut päättäväisyyttä ja edelläkävijyyttä automaailmassa sijoittamalla vuosittain viiden miljardia euroa mahdollisimman vähäpäästöisten autojen kehittämiseen. Haluamme valinnallamme kannustaa Toyotaa työssään tuomalla markkinoille täysin päästöttömän Toyota Corollan.

Ensimmäiset konvertoitavat autot on jo tilattu ja prototyypin suunnittelu on käynnissä. Auton tietojärjestelmä rakentuu Linuxille. Sähköauton teho, kiihtyvyys ja huippunopeus voidaan helposti asettaa bensa-autoa suuremmiksi. 


Bensa-auton voimanvälitystä ei kuitenkaan ole suunniteltu kestämään sähkömoottorin voimaa, joten sähköauton nopeus ja kiihtyvyys tullaan asettamaan maltillisesti lähelle bensa-auton lähtöarvoja.

Sähköautoksi päivitettävät Corollat kootaan modulaarisesti valmiista komponenteista tavallisissa autokorjaamoissa. Perusmalli tulee olemaan toimintasäteeltään 150 kilometriä ja ajokapasiteettia voidaan nostaa nykytekniikalla 300 kilometriin asti.

Perusmallin hinnaksi tavoitellaan vastaavan uuden auton hintaa Suomessa ja 300 kilometrin kapasiteetilla noin 7 000 euroa enemmän. 


Sähköauton käyttökustannukset ovat niin alhaiset että kalliimmasta hankintahinnasta huolimatta voi säästö ajomääristä riippuen olla yli tuhatkin euroa vuodessa. Samaan aikaan on mahdollista saavuttaa nollapäästöt esimerkiksi tuulivoimalla tuotetulla sähköllä.

Norjan lisäksi tieto suomalaisesta sähköautoprojektista on kantautunut Intiaan asti. Matti Vanhasen äskettäin vieraillessa Intiassa, tiedettiin maan suurimman autokonsernin Tatan johtoa myöten kysellä suomalaisesta sähköautoprojektista. Samalla maailman halvimman Nano-auton lanseerannut yhtiö ilmoitti että sähköauto on heidänkin tavoitteensa.

Myös USA:sta alan kansainvälisesti merkittävimmästä julkaisusta EV Worldistä on soiteltu ja kyselty projektista.

Sähköautot – Nyt! on keskustellut alustavasti S-ryhmän ABC-ketjun kanssa sähköautojen latausmahdollisuuksista ABC -liikennemyymälöissä. Mahdollisia yhteistyömuotoja kartoitetaan parhaillaan.

Juttu julkaistiin Autotodayssa 11.3.2008



Katso myös


Autotoday 10 vuotta sitten: ”Mitsubishin Lancer Sports Sedanin myynti vauhtiin Suomessa”

Autotoday 10 vuotta sitten: ”Taksin matkustajaa epäillään rattijuopumuksesta”

Autotoday 10 vuotta sitten: ”GM uskoo hybridiin” – mutta kuinka kävikään?

Autotoday 10 vuotta sitten: ”Auton ylipitkä takuu sitoi kohtuuttomasti”

Autotoday 10 vuotta sitten: Mitähän näistäkin olisi tullut? ”Saab esittelee kaksi konseptiautoa”

Autotoday 10 vuotta sitten: ”Dodge Challenger SRT8:sta 228 143 dollaria huutokaupassa”

Autotoday 10 vuotta sitten: ”Taas valitaan vuoden auto ”


Autotoday 10 vuotta sitten: ”Irlannissa kaavaillaan yksityisiä kameroita nopeusvalvontaan”

Autotoday 10 vuotta sitten: ”Ron Dennisille potkut?”

Autotoday 10 vuotta sitten: ”Väärinkäytöksiä autotuotannon siirtämisessä Itä-Eurooppaan”

Autotoday 10 vuotta sitten: ”Ensimmäinen kaasulla toimiva ralliauto kehiin”

Autotoday 10 vuotta sitten: ”Autot sysäsivät dieselöljyn myynnin isoon kasvuun”

Autotoday 10 vuotta sitten: ”Canal+ näyttää lisää autourheilua”

Autotoday 10 vuotta sitten: ”Autoliitto: Suojateiden liikennesäännöt pitäisi yhdenmukaistaa”

Autotodayn juhlaviikon juttu: ”Hyundailta bussi suurperheelle”

Autotodayn juhlaviikon juttu: ”Neuvottelukunta: Poliisin keskityttävä liikenteen valvontaan”

Autotodayn juhlaviikon juttu: ”James Bondin Lotus ui nyt oikeasti”

Autotodayn juhlaviikon juttu: Rohkeimmat istuvat autossa Kampin kauppakeskuksessa

Autotodayn juhlaviikon juttu: ”Maistuisiko Saab Aero-X on the rocks?”

Autotodayn juhlaviikon juttu: AKE: Ajoneuvojen etätunnistus on vuosien päässä

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here