Autotoday testasi: Volkswagen ID.7 Pro Elegance — koko kansan edustusautoksi?

Volkswagen ID-malliston markkinoille tulo ei ole ollut pelkkää ruusuilla tanssimista ainakaan ensimmäisten mallien kohdalla. Valmistajan kasvukipuja on ollut aistittavissa, mutta juoksu on parantunut ajan myötä ja malliston tuorein ID.7 on oiva osoitus tästä.

Nykyisestä ID.7-mallistosta löytyy koeajetun takavetoisen ja pienemmällä 77 kWh akulla varustetun sedanin lisäksi myös suurempi 86 kWh akkuvaihtoehto sekä uunituore paljon odotettu farmariversio.

Kuva: Antti Järveläinen.

Koeajoauto tottelee tarkemmin mallinimeä ID.7 Pro Elegance, joka on varustelultaan Basic-tasoa runsaampi. Elegance tuo mukanaan vajaan parin tuhannen euron lisähinnalla useampia varusteita, kuten hierontatoiminnolla varustetut etuistuimet, matriisiajovalot ja metallivärin.

Lisävarusteiden valitsemisesta on tehty helppoa. Yksittäisiä lisävarusteita ei vetokoukun, kangasmattojen ja vanteiden lisäksi ole valittavissa muita, vaan mieluisat ekstrat ruksitaan autoon valitsemalla muutamasta tarjolla olevasta lisävarustepaketista.

Pituutta lähes viisi metriä

ID.7 ei vain näytä kookkaalta autolta, vaan myös on sitä. Pituutta on muutaman sentin vajaat viisi metriä. Varsin tyylikään ulkomuotoilunsa ansiosta ID.7:n voisi sekoittaa jopa edustusautoon. Ulkomuotoilu jakaa varmasti kuluttajien mielipiteitä, todennäköisesti ei kuitenkaan niin vahvasti kuin ID.4 ja ID.5 -mallien kohdalla. ID.7:ssä alkaa nimittäin olla hienostunutta tyyliä, jota harvemmin ilmanvastuskerroin edellä suunnitelluissa täyssähköautoissa nähdään.

Kuva: Antti Järveläinen.

Muotoilun puolesta merkin sisäistä sisaruussuhdetta on havaittavissa polttomoottorisen Arteon-mallin kanssa, joskin ID.7 on saanut geeniperimää ID-perheen pyöristetyistä ajovaloista ja lainehtivasta kylkiviivasta. Kattolinja laskee käytännössä auton peräosaan asti, mikä mahdollistaa kookkaan 532 litran tavaratilan.

Sisätiloissa ei ole koon puolesta naputtamista, tilaa riittää tavaratilan lisäksi hienosti matkustamon jokaiselle istuimelle pysty- ja leveyssuunnassa. Materiaalit ovat kauttaaltaan laadukkaita ja lisämaustetta ulkonäköön tuovat koeajoautosta löytyvät valaistut koristelistat paneeleissa sekä himmentyvä Smart Glass -panoraamalasikatto.

Yksi merkittävimmistä edistysaskeleista sisätiloissa on otettu auton Infotainment-järjestelmän kanssa. ID.7:n 15-tuumainen keskinäyttö tuntuu toimivan pääsääntöisesti erittäin hyvin ja toimintoja on miellyttävän helppo käyttää.

Kuva: Antti Järveläinen.

Visuaalisesti näyttö on kuvakkeiden ja toimintojen puolesta pääosin tuttua muista ID-perheen malleista. Värien käytössä ei olla säästelty, mikä yhdistettynä tylsähkön selviin ja käytännöllisiin ”painikkeisiin” vie muuten komean kookkaan näytön ulkoasulta pois terävimmän tyylikkyyden.

Sähköautoilijan, etenkin paljon matkaa taittavan ahkeran pikalataajan, miellyttävin ominaisuus löytyy latauksen optimoinnin välilehdeltä. Sivulta näkee sen hetkisen maksimaalisen latausnopeuden. Auto näyttää myös aika-arvion, joka tarvitaan tietyn lataustehon saavuttamiseen akun esilämmityksellä. Esilämmityksen voi käynnistää suoraan ruudulta tai navigoimalla pikalaturille.

Kuva: Antti Järveläinen.

Valitettavasti ohjaamoon on jäänyt myös parannettavaa. Ohjauspyörän painikkeiden käyttö on aiemmista ID-malleista tuttua ajoittaisen tunnotonta ja hankalaa. Keskinäytön alareunaan on jätetty myös äänenvoimakkuuden ja ilmastoinnin lämpötilan säätöjen liukukytkimet. Nämä toimivat ohjauspyörän toimintoja paremmin, mutta eivät ole kaikkien makuun. Ilmastoinnin suulakkeiden puhallussuunta säätyy vain kosketusnäytöltä.

Turhautuneisuutta aiheutti myös auton navin käyttö, kun yksinkertaisia osoitteita ja tunnettuja kohteita ei tuntunut löytyvät välillä millään ehdotuslistalta ilman, että syöttää viimeisintä kirjainta myöden täydellisen osoitteen.

Kuva: Antti Järveläinen.

Keskinäytön lisäksi kojelaudassa on pieni “mittaristo” tärkeimmille ajoon liittyville informaatiolle. Pisteitä visuaalisuudesta ei Infotainment-näytön tapaan ole värikkäiden symboleiden täyttämälle pikkumittaristollekaan jaossa, mutta informaatio käy kuskille selväksi. Varustetasosta riippumatta ID.7:ään tulee vakiona tuulilasinäyttö HUD, joka heijastaa ajotietojen lisäksi esimerkiksi tiehen suuntamerkkejä lisätyn todellisuuden avulla autolla navigoitaessa.

Kokoaan ketterämpää kyytiä

Koeajettu takavetoinen malli säväyttää jo ensimmäisissä käännöissä ketteryydellään. Auto tuntuu selvästi kokoaan pienemmältä, jonka huomaa hyvin parkkipaikkapyörittelyssä. Ahtaimmissa paikoissa auton turvajärjestelmät ja anturit pistivät viikon koeajon aikana auton tekemään muutamia ilkeitä äkkipysähdyksiä törmäyksen pelossa, vaikka este ei ollut vielä kovinkaan lähellä.

Kuva: Antti Järveläinen.

Suurehkot ulkomitat mahdollistavat lähes kolmen metrin akselivälin, josta on apua vakauttamaan matka-ajoa. Matkanteko on alustan puolesta mukavuuspainotteista, kuskin penkillä ajoittain jopa hieman tunnotonta. Sen sijaan takana matkustavilta tulee alustan mukavuuden osalta toinen piste edustusauton pistepottiin.

Ohjaustuntumassa ei ole suurempaa moitittavaa kesäkelillä. Ohjauksen liittyvät murheet alkavat vasta automatiikan astuessa peliin. Kuivalla kesäkelillä ja hyvällä näkyvyydellä ei voi ulkoisiakaan tekijöitä syyttää, kun pistetään kaistallapitoavustin tarkan valvovan silmän alle. Kaistallapitoavustimen toimintaa joutuu vähän tarkkailemaan ja korjailemaan ajoittain.

Kuva: Antti Järveläinen.

Moottoritienopeuksissa kaistanvaihtoavustinta joutuu vahtimaan tarkkaan, mikäli tiessä on vähänkään mutkan tynkää. Luotisuora tiekään ei korjaa täysin tilannetta, sillä kaistanvaihtoavustin tuntuu hätäilevän nopeilla liikkeillä ja auto ajautuu herkästi viereisen kaistan toiseen reunaan.

Laiskaa kuskia auto herättelee napauttamalla kevyen terävästi jarrupoljinta, mikäli kädet eivät tahdo pysyä tukevasti kiinni ohjauspyörässä.

Tehokasta latausta ja pihiä menoa

Edellä kehutun akun esilämmityksen helppouden lisäksi matkaa taittavaa auttaa myös auton pienehkö sähkönkulutus. Rengaskoossa ei olla pihistelty, mutta eivät 20-tuumaiset renkaat tunnu myöskään valtavasti kurittavan kulutuslukemia.

Kuva: Antti Järveläinen.

Koeajoviikolla lämpötila pyöri 15-20 asteen lukemissa ja pidemmän ajon keskikulutus näytti kiitettävät 16,4 kWh/100 km Moottoritiellä 120 km/t nopeudessa kulutus pysyi maltillisessa 19 kWh/100 km tuntumassa.

Moottoritietä voi surutta ajella kesäkelillä kovemmilla nopeuksilla yli 400 kilometriä ja sekalaisessa ajossa kantama on lähemmäs 500 kilometriä yhdellä latauksella. Maantielle pihistellen päästään jo lähellä valmistajan ilmoittamia noin 600 kilometrin WLTP-arvoja.

Valmistaja ilmoittaa ID.7:n maksimi pikalataustehoksi 175 kW. Lataustestissä laturi näytti parhaimmillaan jopa 188 kW lataustehoa, joten valmistajan lupaukset lunastettiin heittämällä.

Kuva: Antti Järveläinen.

Valmistajan ilmoittamat DC-latausajat osoitettiin myös todeksi lataustestissä. Hyvä maksimilatausteho ja etenkin vielä 60 prosentin varaustasolla saavutettu 113 kW latausteho saivat akun latautumaan 11 %-80 % jopa 27 minuutissa.

Volkswagen on onnistunut ID.7:n kanssa monella osa-alueella erinomaisesti. Suoraan edustusautoksi autosta ei aivan ole, mutta selvästi alle 60 000 euron lähtöhinnalla rahalle saa paljon vastinetta. ID.7 tulee epäilemättä täyttämään monen perheen täyssähköisen unelman sedan- tai farmarimallisena, taka- tai nelivetoisena sekä haluamallaan akkukoolla.

Volkswagen ID.7 Pro Elegance 77 kWh 210 kW

  • Sähkömoottorin teho: 210 kW. (286 hv.)
  • Sähkömoottorin vääntö: 545 Nm.
  • Kiihtyvyys: 6,5 sek. (0-100 km/t)
  • Ajoakun kapasiteetti (brutto): 82 kWh.
  • Ajoakun kapasiteetti (netto): 77 kWh.
  • Valmistajan ilmoittama yhd. kulutus: 15,0 kWh/100km.
  • Valmistajan ilmoittama toimintamatka (yhdistetty): 588 km. (WLTP)
  • Sähkön kulutus koeajossa: 14,5-20,0 kWh/100km. (15 – 20 ⁰C)
  • Koeajettu toimintamatka yhdellä latauksella: 531-385 km.
  • Maksimi latausteho (DC): 175 kW.
  • Maksimi latausteho (AC): 11 kW.
  • Omamassa: 2172 kg.
  • Sallittu kokonaismassa: 2630 kg.
  • Tavaratila: 532 l.
  • Vetotapa: Takaveto
  • Vetokyky (jarruitta/jarruin): 750/1000 kg.
  • Alkaen hinta: 57 980 euroa (Pro Basic -varustetaso)
  • Koeajomallin alkaen hinta: 59 700 euroa
  • Takuu: auto 2 v. / rajoittamattomat km. ; akusto 8 v. / 160 tkm.

Katso tästä muita Volkswagen-koeajoja.

Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän