Autotoday testasi: MG3 Hybrid+ Luxury — eli ”uuden ajan Morriksen”

Teksti: Juha Remes

Autotoday:n koeajossa oli vuoden 2024 mallia oleva lähes tuliterä MG3 Hybridin Luxury-versio.

MG3 tuo uutta kilpailua pienten hybridien luokkaan Euroopan markkinoille. Kiinalaisten autojen tulemisesta Eurooppaan on jatkunut hyvin tiukkasävyinen keskustelu ja tämä tulee sitä varmasti osaltaan myös heiluttelemaan. Toisaalta auton käyttäjän näkökulmasta edulliset ja hyvin varustellut autot ovat tervetulleita markkinoille, eikä tavallinen kuluttaja ole kiinnostunut lopulta globaalista kauppapolitiikasta vaan paljonko autosta joutuu lopulta maksamaan.

MG3 pursuaa uutta teknologiaa, jota ei ole ollut tarjolla tämän kokoluokan autoihin samassa määrin. Kun huomioidaan vielä auton suorituskyky, nousee se helposti hyvin potentiaaliseksi vaihtoehdoksi tätä kokoluokkaa harkitsevalle auton ostajalle.
Auton ulkonäkö on varsin virtaviivainen, mutta uppoaa sujuvasti normaaliin liikennevirtaan hyvin saman elkeisesti kuin muut vastaavat automerkit.

Kuva: Juha Remes.

Ensivaikutelma sisustuksesta on tyylikkään minimalistinen. Sisustusmateriaalina on tekonahkaverhoilu yhdistettynä napakkaan kankaaseen istuimissa, ja muuten tikattua kangasta ja muovia muussa sisustuksessa. Etukonsoli on erittäin yksinkertainen, josta pilkistää kaksi näyttöruutua jättäen hyvän näkyvyyden etuikkunasta ulos.

Toinen näyttöruuduista on sijoitettu ohjauspyörän keskelle, toimien mittaristona. Toinen keskimmäinen näyttö toimii auton ohjaintietokoneena, jonka takaa löytyy mediajärjestelmä, navigointi sekä auton ilmastointii ja joihin muihin asetteluihin liittyviä ominaisuuksia.

Kuva: Juha Remes.

Auton ohjaspyörä muistuttaa formula-autonrattia, ja siihen saa todella napakan ajo-otteen. Pääosin autosta löytyy hyvin ajamiseen liittyvät kytkimet, joita ainakin itse kaipaan ajamisen aikana, sillä kaikki tietokoneruutujen painalluksen erivalikoiden takaa, erityisesti ajonaikana, on haastavaa ja turvallisuusriski.

Suurimpana puutteena tässä pidin sekä ohjauspyörän lämmityksen että etuistuiminen penkinlämmitystensäädön piilottamista tietokonevalikon taakse. Se osoittautui Etelä-Suomen ensipakkasessa yhdeksi pulmaksi, kun yritin omilla kylmässä kuivuvilla sormenpäillä naputella tietokoneruutua, jossa minun sormieni kosteus ei vaan riittänyt ensiyrittämällä saamaan kosketusta. Ja vasta auton vähän lämmettyä sain sormeni reagoimaan näyttöruutuun.

Koeajoauton sisätilat vastaavat myös varsin hyvin tämän auton kokoluokan mittoja. Etuistuimelle saattaa pidemmillä henkilöillä olla haasteita sovittaa itseään. Rajallinen mahdollisuus istuimen säädöissä oli yksi seikka, jota jäin kaipaamaan, vaikka näkyvyys etuistuimilta oli muuten tielle oikein hyvä.

Eurooppalaiset ovat keskimäärin isompikokoisia, kun aasialaiset, joten polvenpituustuki olisi ehkä yksi hyvä lisäys istuimiin, tai sitten sähkösäädöt penkille, kun varustelussa pyritään muutenkin ylellisyyteen.

Tämä kokonaan uudelleen syntyneet auton ominaisuudet korostuvatkin enemmän muissa ominaisuuksissa, kuin sen ulkonäössä tai sisätiloissa.

Perinteinen brittiläinen ”Morris” onkin, nyt, todella uudelleen syntynyt kiinalainen pienurheiluauto, jossa ei juuri Morriksen jäänteitä kuin nimeksi.

Auton varustelu ja hinnoittelu

Malliston hinnat alkavat 25 617 eurosta, johon koeajoversiossa oli lisätty ainoastaan metalliväri 705 eurolla, joten koeajoauto irtoaa kaupasta 26 322 euron maksukuittauksella.

Kokonaisuus sisältää todella suuren kirjon varusteita, joka erottaa MG3:n omasta kokoluokasta aivan omalle tasolleen. Ostajan ei tarvitse juurikaan pohtia kaupassa muuta kuin valita auton väri, kaikki muu on varusteiden osalta vakiota. Toki voi autoon hankkia ainakin vetokoukun lisävarusteena.

Autosta on olemassa myös standardiversio, jossa on joitakin lisävarusteita karsittu pois, mutta tällä hetkellä sitä ei ole vielä saatavilla Suomessa kaupasta.

Etuvetoinen MG3 hybridin päävoiman lähteenä on 100 kW sähkömoottori, jota tukee 75 kW, 1,5 litrainen bensamoottori. Teknisesti auton bensamoottori tuottaa pääosin sähkömoottorille sähköenergiaa, ja auton kokonaisteho tällä moottoriyhdistelmällä on 143 kW tuottaen 420 Nm vääntömomentin.

Tämä on huomattava teholuku tämän kokoluokan autolle, mutta tämä myös verottaa osin auton kulutuslukemia, joka valmistajan ilmoittaman mukaan on 4,4 litraa 100 kilometrillä.

Kuva: Juha Remes.

Autossa on kolme eri ajoasentoa [sport] [normaali] sekä [eco] ja auton voimansiirtona toimii kolmiportainen automaattivaihteisto.

Nämä voimapesät tuottavat varsin ”vaatimattoman” 8 sekunnin kiihtyvyyden 100 kilometriin tunnissa, ja huippunopeudeksi kirjataan 170 km/h.

Varsin poikkeuksellisia ominaisuuksia tähän kokoluokkaa, ja kun siihen lisätään vielä ohituskiihtyvyyttä korostava 5 sekunnin kiihtyvyys 80km/h nopeudesta 120 km/h nopeuteen, on suorituskyky koko ja hintaluokalle sähäkkää, urheilullista.

Kuva: Juha Remes.

Koeajoauton varustevalikoimaan sisältyivät: lämmitettävä ohjauspyörä, 10,25 tuuman info/ajotietokonenäyttö sekä 7 tuuman mittaristo, sähkötoimiset ikkunat edessä ja takana, automaatti-ilmastointi, sähköinen seisontajarru, led-päivävalot, navigaattori, Apple CarPlay, Android Auto, peruutuskamera, 360-aseteen kamera, pysäköintitutkat takana, Bluetooth, 4 usb-porttia, adaptiivinen vakionopeussäädin, etutörmäysvaroitin, kaistalla pitovahti, 16 tuuman kevytmetallivanteet, 6-kaiuttimen audiojärjestelmä, led-ajovalot, avaimeton kulku, kaistanvaihdon varoitusjärjestelmä. Kateavustin sekä takaa risteävän liikenteen tunnistus.

Autolle tulee valmistajan 7-vuoden takuu ja tarjolla on myös varsin kohtuuhintainen huoltojärjestelypaketti tällä ajalle. Lisäksi saatavilla on varsin kohtuuhintainen leasing halukkaille.

Koeajoon valmistautuessa

Autoon istuessani silmiini korostui eniten ohjauspyörä sekä sen keskiöön kohoava pienehkö näyttöruutu, johon kaikki ajamiseen liittyvä tieto ajonopeudesta, vallitsevasta nopeusrajoituksesta, kulutustiedot sekä myös ”teslamainen” tiekuva, jossa näkyy rinnalla kulkevat ajoneuvot, sekä edessä ja takana soljuva liikenne.

Kuva: Juha Remes.

Hallintalaitteiden osalta pääosa perustoiminnallisuuksista noudattivat perinteikkäitä vuosikymmenien aikana olevia ideoita.

Ohjauspyörästä löytyi audiojärjestelmään liittyviä ”joystick”-maisella ohjaimella olevat toiminnallisuudet, ja toisella puolella puolassa vakionopeussäädin, sekä ”auto-pilot” ohjaimet, joissa voidaan säädellä, nopeutta, automaattiseen ajamiseen ja kaistalla pysymiseen liittyviä ominaisuuksia, sekä säätää etäisyyttä edellä ajavaan kulkuneuvoon.

Kuva: Juha Remes.

Nämä toiminnallisuus olivat kohtuu nopeasti otettavissa käyttöön ja niiden hallinta ajoaikana toimivaa. Keskikonsolista löytyy yksikertainen vaihdeasetin [D] [R] [N] sekä [P], ja lisäksi ajomoodiasettelu sekä sähköinen käsijarrukytkin.

Mittaristo on varsin pieni varsinkin vähänkin heikkonäköisemmälle henkilölle, ja kulutuslukemien tekstikoko on pientä luettavaksi. Mittarinäyttö on toki monipuolinen, ja se sopii mitoiltaan hyvin ohjauspyörän keskelle. Se mahtuu varsin hyvin kuljettajana näkökenttään, mutta yksikertaisesti siinä on vain likaa, liian pieneen tilaan.

Kuva: Juha Remes.

Auton sivupeilit ovat varsin kookkaan ja niistä on hyvä näkyvyys taakse, sekä keskellä oleva perinteinen taustapeli tarjoaa näkyvyyden kattavasti taakse. Lisäksi 3560-asteen kamera antaa hyvin lisää visuaalisuutta auton pysäköintiin ja liikutteluun ahtaissakin paikoissa.

Kuva: Juha Remes.

Kuljettajalle ja apukuljettajalle on mukavasti tilaa, ja kyynärtuki osui kohtalaisesti keskikonsoliin. Olisin toisaalta toivonut jalkojen pituuteen tukea pituussuuntaisella säädöllä sillä, istuin oli hivenen lyhyt ja vähän pidempiä matkoja ajettaessa, jää kaasujalalle niukalti liikkumatilaa. Auton istuimet ovat muuten hyvin napakat, ja niskatuki oli sopivassa asennossa, joten sovittautuminen ajoasentoon on kohtuullisen sujuvaa.

Koeajo suoritettiin erityyppisillä perinteisillä Suomen tieosuuksilla

Suomen syksy on ollut poikkeuksellisen lämmin, joten koeajomme suoritettiin kesänomaisissa olosuhteissa, johon saatiin oiva annos rankkasadetta, sekä kuivaa auringon paistetta. Saimme lopulta myös hiven usvaista syyspimeää, yö olosuhteiden testaamiseen.

Ajokokemus sisälsi moottoritietä, eri kokoisia ja myös hyvin mutkaisia maanteitä sekä hiekkatietä. Ajomatkaa kertyi yhteensä 568 kilometriä ja siihen kului 31 litraa polttoainetta, joka antaa keskikulutukseksi 5,46 litraa sadalle kilometrille, eli noin litran verran enemmän kuin tehtaan antama ilmoitus.

Auton suorituskyky oli jotain mitä ei kuitenkaan ennakkoon osannut odottaa. Ohittaminen maanteillä oli sujuvaa, ja ehkä kaikki autoilijat eivät osaa edes kuvitella tämän kokoisen ”pikkuauton” edes yrittävän ohittaa heitä maantiellä. Kanssa-autoilijat ehkä saivat tässä pienen yllätyksen osakseen.

Ja samalla tuli todistettua perinteistä suomalaisliikennettä maantiellä. Niin usein siellä ajetaan perinteikkäästi satasen nopeusrajoitusalueella jopa alle 80 kilometriä tunnissa olevalla vauhdilla, kooten hiljalleen autojonoa peräänsä.

Kuva: Juha Remes.

Kun takaa tulee auto, ja tällä kertaa ”pikkuauto” ohittaen sujuvasti, ja jatkaen matkaa rajoitusten mukaisella 100 km/h vauhdilla, saa ”pikkuauto” nopeasti seurakseen useita vauhtia kiihdyttäviä autoja, jotka niin tyytyväisenä ajelivat hetkeä aiemmin 20 km/h hiljaisempaa vauhtia, reippaasti alle nopeusrajoitusten aiemmin. Tätä sai uudella MG3:lla todistaa useita kertoja koeajon aikana.

Yksi mukava yllätys oli myös se, ettei auton sisälle ei juuri tiemelua kuulunut häiritsevästi. Moottorin äänet eivät olleet kovin voimakkaalta edes 120 km/h tuntivauhdissa. Mediajärjestelmä oli varsin hyvin aseteltu, joten radio ja musiikki kuului erittäin hyvin etuistuimilla.

Radion kuuluvuus vaati maaseudulla taajuusmuutoksia asemilla, jotka tulisi normaalisti (RDS) asetuksilla tulisi korjautua automaattisesti, muttei aina sujunut, olisiko tässä ollut vika käyttäjässä jäi vielä tutkimatta.

Auton ajettavuus maantiellä oli erinomainen. Auto pysyy hyvin tiessä kiinni, niin mutkaisella asfalttitiellä, kun muhkuraisella hiekkatiellä. Tämä oli poikkeuksellista tämän kokoluokan autolle, auto oli todella tasapaineinen ja hyvin hallittava, aivan kun se olisi ollut kokoaan suurempi ja kalliimpi.

Ohjaus on varsin jäykkä ”urheiluautomainen” vaatien totuttelua pehmeämpään ajotuntumaan tottuneelta. Ohjauspyörä oli todella napakka, ja itse pidin sen muotoilusta. Auton kolmiportainen automaattivaihteisto oli osin nykivä, ja siinä olisi kyllä yksi pieni kehittämiskohde, vaikka voimansiirto muuten toimi hyvin.

Kuva: Juha Remes.

Auton muut ajoa helpottavat ominaisuudet, kaistavahti, vakionopeussäädin, ”auto-pilot” moottoritiellä ovat varusteita, joita ei näin laajasti ole tässä kokoluokassa tarjolla. Ohjausavustin oli voimakasliikkeinen, ja sekin vaatii varmasti vähän totuttelua.

Lisäksi autossa on turvallisuusominaisuutena varoitin, joka seuraa kuljettajan käsien pitämistä ohjauspyörässä kiinni. En osannut kyllä asetella käsiäni mitenkään niin, ettei varoitusääniä olisi aika-ajoin tullut vaatien molempien käsien otetta ohjauspyörään, varsinkin kun käteni olivat koko ajan vankasti kiinni ohjauspyörässä.

Tämä ääni muistutti vähän kuin lentokoneen korkeussakkaus varotusääntä, joten se kyllä saa kuljettajan huomion kiinnittymään varoitukseen, mutta pohdituttaa miksi se huomauttaa asiasta, joka pitäisi olla kunnossa, lienee myös säädettävä ominaisuus, johon ei tällä kertaa perehdytty tarkemmin.

Kuva: Juha Remes.

Auton kaukovalot osoittautuivat olevan myös todella hyvä syyspimeässä. Vastaavasti kontrasti lähivaloihin vaihdettaessa oli huomattava, lähivalot eivät olleet ihan kaukovalojen veroiset syyspimeällä.

Pientä kritiikkiä voi antaa auton ilmastoinnille, jonka lämpötilasäädöt eivät taida olla ihan kalibroitu suomalaisiin olosuhteisiin varsinkin, kun käytetään [Auto] asentoa.

Lämpötilaa joutuu muuttamaan niin kylmässä kuin lämpimässä erikseen käsin, jotta sen saa tuntumaan sopivalta. Herää kysymys onko kiinalainen asteikko 22 C-asetta sama kuin mihin me olemme Suomessa totuttu.

Navigaattorin toiminta on minimalistista. Ruudulla näkyy ajoreitti ja matkaan liittyviä aikoja ja etäisyyksiä. Pimeässä navigaattori ei muuta värejä selkeämmin tummemmaksi, kuten navigaattori tyypillisesti. Se jää vähän kirkkaasti näkyviin, mutta tämän kirkkausasettelut saattavat olla muokattavissa kuljettajalle paremmin sopivaksi.

Kokonaisuutena auto tuntui aika hyvältä suomalaisissa tieolosuhteissa ja erityisesti kun ottaa huomioon auton koon ja hintaluokan. Auto on toimiva, dynaamisesti ajettava eri tieolosuhteissa ja se mahtuu helposti ahtaisiin paikkoihin kauppakeskuksissa ja se liikkuu mukavan ketterästi kaupungissa.

Tilat

Auton sisätilat ovat kokoluokkaan verrattuna hyvin samankaltaiset. Takana on istuimen kolmelle hengelle, mutta aikuisia sinne sopii minun mielestäni oikeasti korkeintaan kaksi. Keskipenkki on kyllä paikka, jossa itse en haluasi istua, ainakaan vähänkin pidempää reissua.

Kuva: Juha Remes.

Tavaratilaan mahtuu kauppakassit ihan mukavasti, mutta ehkä juuri ja juuri yksi suurempi pelivarustekassi. Toisaalta ei alkaisi pidempää jääkiekkomailaa tunkemaan auton sisälle, vaan jättäisin sen suosiolla tekemättä.

Kuva: Juha Remes.

Autoon voi hankkia vetokoukun ja sen vetomassa on 500kg.

Yhteenveto

MG3 koeajo oli todella positiivinen yllätys, mukava ajokokemus. Pieniauto, edullinen hinta ja sähäkkä voimanpesä. Tämä on varmasti kova haastaja omassa kokoluokassa, vaikka talviajo jäikin vielä testaamatta. Autossa on paljon uutta teknologiaa, joka tulee varmasti muuttamaan tämän kokoluokan automarkkinoita pysyvästi. Se, että lisävarusteilla olisi kovahinta ja rajallinen valikoima, kuten lukuisia kalliimman hintaluokan suuremmissa autoissa, tästä löytyy ruhtinaallinen varustus, vakiona!

Se että tässä luokassa luodaan uutta standardia varustelulle, tulee muokkaamaan pysyvästi myös tulevia kuluttajatottumuksia.
Mielestäni, tämä on pienen perheen auto, joka sopii parhaimmin kaksi- tai kolmihenkiselle perheelle. Samalla on hyvä huomata, että tämä ei ole pelkästään ”kauppakassi” perheelle, vaan tällä autolla taittuu pitempikin matka varsin mukavasti erilaisissa tieolossa.

MG3 Hybrid Luxury

  • Polttomoottorin teho: 1.5 litrainen 75kW (102 hv) joka generoi sähköä auton sähkömoottorille 100kw (136 hv) sekä antaa osin tehoa sähkömoottorin rinnalla ajoon.
  • Moottoreiden maksivääntö: 420 Nm.
  • Kiihtyvyys: 8 sek. (0-100 km/h) ja huippunopeus 170 km/h
  • Valmistajan ilmoittama yhd. kulutus: 4.4 l / 100 km (CO2 päästöt 100 g/km).
  • Polttoainesäiliö: 36 litraa
  • Omamassa: 1308 kg.
  • Tavaratila: 293 l.
  • Vetotapa: etuveto
  • Akseliväli: 2570 mm
  • Pituus: 4113 mm, leveys: 1797 mm ja korkeus 1502 mm
  • Maavara: 148 mm
  • Vetokyky: 1500 kg.
  • Rengaskoko 195/44 R16
  • Alkaen hinta: 25 617 euroa
  • Koeajoauton hinta: 26 322 euroa

Lue tästä muita juttuja MG:stä.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

 

 

1 KOMMENTTI

  1. ”Autolle tulee valmistajan 7-vuoden takuu ja tarjolla on myös varsin kohtuuhintainen huoltojärjestelypaketti tällä ajalle.”

    Ei taida pitää tuo paikkaansa, että olisi 7-vuoden huoltosopimus mahdollista saada? Ainakin maahantuojan mukaan vain 3 vuotta…

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän